Het plasticvrije cosmeticamerk HappySoaps haalde met een crowdfundactie in twee weken tijd één miljoen euro op. Geen private investeerders of banken: fans en retailpartners hebben volop geïnvesteerd in de groene startup. Wat willen oprichters Marcel en Marco Koers doen met één miljoen?
Eén miljoen euro binnen twee weken. Een flink bedrag, of viel het tegen?
Marcel: “Ja, dat is een behoorlijk getal. Maar als je kijkt naar al onze ambities, gaan we het ook wel nodig hebben.”
Marco: “We hebben een heel sterke community achter ons staan. Dat bleek wel tijdens de afgelopen weken: er zijn veel merken die financieringsrondes rond krijgen door deels banken en deels crowdfundingsprojecten. Dat is bij ons anders: iedere euro hebben we verzameld via crowdfunding. Dat is wel heel bijzonder. En mooi, want de komende jaren willen we flink doorgroeien.”
Wat zijn jullie plannen?
Marcel: “We willen de cosmeticamarkt volledig plasticvrij maken. Hiervoor willen we de komende jaren twintig nieuwe...
Het plasticvrije cosmeticamerk HappySoaps haalde met een crowdfundactie in twee weken tijd één miljoen euro op. Geen private investeerders of banken: fans en retailpartners hebben volop geïnvesteerd in de groene startup. Wat willen oprichters Marcel en Marco Koers doen met één miljoen?
Eén miljoen euro binnen twee weken. Een flink bedrag, of viel het tegen?
Marcel: “Ja, dat is een behoorlijk getal. Maar als je kijkt naar al onze ambities, gaan we het ook wel nodig hebben.”
Marco: “We hebben een heel sterke community achter ons staan. Dat bleek wel tijdens de afgelopen weken: er zijn veel merken die financieringsrondes rond krijgen door deels banken en deels crowdfundingsprojecten. Dat is bij ons anders: iedere euro hebben we verzameld via crowdfunding. Dat is wel heel bijzonder. En mooi, want de komende jaren willen we flink doorgroeien.”
Wat zijn jullie plannen?
Marcel: “We willen de cosmeticamarkt volledig plasticvrij maken. Hiervoor willen we de komende jaren twintig nieuwe cosmeticalijnen creëren, met een aanwezigheid in twaalf Europese landen. Dat kunnen we alleen wanneer we de kracht van onze community versterken. Aan die drie hoofdplannen zit een prijskaartje verbonden. Die investering gaan we dus hard nodig hebben.”
Het woord ‘community’ komt vaak voorbij. Wat is precies de rol van deze fanbase?
Marco: “We hebben #TeamPlasticvrij opgericht. Deze community groeit stevig door: bij elkaar opgeteld hebben we op alle socials zo’n 75 duizend volgers. De crowdfundactie heeft ook een rol gespeeld in die betrokkenheid.”
Marcel: “Op het moment dat je met een crowdfundactie begint, moet je jouw plannen zo duidelijk mogelijk presenteren. We hebben toen gekozen voor openheid en transparantie: we konden iedere cent verantwoorden. Je bouwt een campagne en vraagt consumenten of zij in je willen investeren. Dat zij dat wilden, heeft alles te maken met co-creatie.
Want laten we wel wezen: niemand wordt lid van een Facebookgroep waarin plastic shampooflessen worden besproken. Mensen willen actie ondernemen, denken graag mee. Daarom ontwikkelen we onze producten met hen: in pools van vijfhonderd mensen delen we samples uit en vragen we om hun feedback. Het is tweerichtingsverkeer.”
Marco: “Het is een cliché, en dat is het niet voor niets: je moet onderscheidend zijn in wat je doet. Wij zijn het breedste plasticvrije cosmeticamerk in Europa. Er gebeurt vrijwel niets aan verduurzaming in deze markt. Terwijl de consument al jaren vraagt plasticvrij te consumeren. Er is nog geen enkel merk geweest dat heeft gezegd: wij gaan volledig plasticvrij en dat gaan we ontwikkelen met onze klanten. Daardoor hebben we veel fans gekregen die zich scharen achter onze missie.”
Jullie volgende stip op de horizon is Scandinavië. Waarom?
Marco: “We hebben onderzoek gedaan naar diverse afzetmarkten binnen Europa. Ons product sluit op dit moment het best aan op Scandinavië. Daar is nog geen plasticvrije oplossing op het gebied van cosmetica en verzorging, terwijl de consument daar wel om staat te springen. De klantgroep in Scandinavië lijkt wel op die in Nederland.”
Waar zijn jullie te vinden?
Marcel: “Op dit moment zijn er 1600 verkooppunten in Nederland. We werken samen met Plus Supermarkt, DA, we liggen in vliegtuigen van Transavia. Wel willen we toegankelijker zijn, en daar hebben we bereik voor nodig. We zijn op dit moment in gesprek met verschillende ketens. Ik denk dus dat daar wel extra samenwerkingen met retailers uit gaan rollen, ja.”
Komt er een HappySoaps-winkel in Nederland?
Marco: “Dat is niet een van onze hoofdplannen. In het verleden hebben we eens een pop-upstore gehad. Op den duur willen we wel onderzoeken of dat echt aanslaat of niet. Het lijkt ons mooi om een fysieke plek te hebben waar we met de consument in aanraking kunnen komen. Nu is dat vooral nog virtueel. Dus een pop-upstore of een flagshipstore zou mooi zijn. Maar dat is zeker geen onderdeel van een uitgebreide retailstrategie, of zo. Dat zouden we ernaast doen.”
Marcel: “We zetten in op een sterke online aanwezigheid, zodat de consument zélf naar die fysieke retail komt. We zijn online begonnen en doorgegroeid richting offline retail. Dat is een belangrijke nuance: onze eigen kanalen online zijn extreem belangrijk. Dat is waar het gebeurt.”