Elektrische vrachtwagens, afgekeurde groente en fruit voor de voedselbank, gerecycelde warmte én zestienduizend vierkante meter extra oppervlakte voor de groei: met zijn nieuwe dc wil Lidl toekomstbestendiger zijn dan ooit. Zonder robotisering.
Discounter of niet, Lidl bespaarde niet voor de opening van het nieuwe dc. Dj’s die bekende housemuziek draaien, een uitgerolde blauwe loper en stands met uitgestalde versproducten: met veel bombarie werden bezoekers tijdens het officiële moment afgelopen donderdag verwelkomd. Inclusief rondleiding.
'We puilden uit'
Tijdens de opening wordt Stephanie Both gepresenteerd als nieuwe regiomanager. Het dc in Zwaag werd steeds lastiger te bevoorraden, vertelt Both. “We puilden uit. Dat maakt het werk niet efficiënt of leuk. Dit dc heeft zoveel meer ruimte. Nu hoef je niet meer te zoeken naar een plek voor een palet.” Hoewel de...
Elektrische vrachtwagens, afgekeurde groente en fruit voor de voedselbank, gerecycelde warmte én zestienduizend vierkante meter extra oppervlakte voor de groei: met zijn nieuwe dc wil Lidl toekomstbestendiger zijn dan ooit. Zonder robotisering.
Discounter of niet, Lidl bespaarde niet voor de opening van het nieuwe dc. Dj’s die bekende housemuziek draaien, een uitgerolde blauwe loper en stands met uitgestalde versproducten: met veel bombarie werden bezoekers tijdens het officiële moment afgelopen donderdag verwelkomd. Inclusief rondleiding.
'We puilden uit'
Tijdens de opening wordt Stephanie Both gepresenteerd als nieuwe regiomanager. Het dc in Zwaag werd steeds lastiger te bevoorraden, vertelt Both. “We puilden uit. Dat maakt het werk niet efficiënt of leuk. Dit dc heeft zoveel meer ruimte. Nu hoef je niet meer te zoeken naar een plek voor een palet.” Hoewel de nieuwe regiodirecteur met team de komende periode moet uitvogelen hoe om te gaan met de beschikbare ruimte, richt zij zich vooral op de menselijke kant van de operatie. “We moeten de machine geolied krijgen. Naast dat we mensen moeten inwerken, introduceren we een nieuwe manier van werken. Met kortere lijntjes, zodat we nog efficiënter kunnen zijn.”
De keuze viel op Almere: centraal gelegen, met 160 duizend vierkante meter kaveloppervlakte voldoende ruimte om te kunnen groeien. Bouwmanager Marcel Ganzeboom licht toe dat de verhuizing desondanks wat voeten in de aarde had. Ook op het menselijk vlak: “Zo’n operatie overhevelen van Zwaag naar Almere, tachtig kilometer verder, is flink. Door die verhuizing zijn er behoorlijk wat medewerkers vertrokken naar andere Lidl-locaties. Of hebben überhaupt de keuze gemaakt weg te gaan. Ja, dat is altijd jammer.”
Dat de discounter zich in toenemende mate focust op het welzijn van medewerkers, wordt ook tijdens de rondleiding benadrukt. Tussen de pallets wordt gewezen op luchtfilter-units. “Zodat het personeel voldoende zuivere lucht binnenkrijgt. Ook hebben we – wat voor een dc uniek is – tijdens de bouw gefocust op daglicht: er zijn bloemkozijnen en lichtstroken gecreëerd zodat men werkt in diffuus daglicht.”
Supermarkten 439 en 450
Lidl telt op dit moment 438 winkels en – inclusief de kavel in Almere – zes dc’s. “We realiseerden ons: dit moet duurzamer. De bouw van ieder dc bracht ons een extra stukje duurzame innovatie, dat we weer konden meenemen naar de volgende locatie. We moeten ervoor zorgen dat we toekomstbestendig zijn.“ Ganzeboom ligt een tipje van de sluier op: „Natuurlijk denken we voorzichtig na over supermarkt nummer 439, nummer 450. Nieuwe winkels moeten ook duurzaam zijn, inclusief zonnepanelen waarvan we restenergie ook weer kunnen terugleveren."
Het nieuwe dc is tevens goed nieuws voor de omgeving, vertelt Maaike Veeningen. De Almeerse wethouder van Economische Zaken sloeg anderhalf jaar geleden de eerste paal de grond in. Zij ziet de komst van Lidl als iets positiefs: op het bedrijventerrein mag meer e-commerce-bedrijvigheid op gang komen. Maar ook ziet zij impact voor Lidl op grotere schaal: “Ik zie dit bedrijf zeker als voortrekker in de branche, vanwege de maatschappelijke verantwoordelijkheid die Lidl pakt met dit dc.”
Circulariteit
Het dak telt circa zevenduizend zonnepanelen, wat er op termijn meer moeten worden. „Het hele dak kan vol wanneer we een transformator plaatsen. Dat gaat ervoor zorgen dat we voor zestig procent zelfvoorzienend zijn in energie.” Daarnaast is er meer ruimte voor circulairiteit. Zo vangt het dc regenwater op, en wordt vrijgekomen warmte van de koelingen hergebruikt voor vloerverwarming.
Voor de deur van het dc staan twee elektrische vrachtwagens. Uniek, stelt de supermarktketen, net als de grote aantallen laadpalen die beschikbaar zijn. Op termijn wil Lidl al het vervoer van en naar de supermarkten in de regio's Flevoland, Noord-Holland en een deel van Utrecht elektrisch laten rijden. Noodzakelijk, volgens Ganzeboom: over een afzienbare tijd mogen de huidige vrachtwagens de grote binnensteden niet meer in. Dat zorgt voor problemen als Lidl zich niet op tijd aanpast. “We moeten voorbereid zijn op de toekomst. We moeten van het gas af, we moeten elektrisch rijden. Dat is geen willen, maar moeten.”
Hoewel Lidl met het nieuwe dc zich met name wil positioneren als ‘discounter met groene energie’, benadrukt de keten een nieuwe stap te hebben gezet in het worden van een afvalloze organisatie. Vanaf de zomer gaat Lidl vanuit eigen beweging statiegeld heffen op sapflessen. Alle verpakkingsmaterialen van blik en plastic komen apart bij het dc binnen, wat vervolgens door medewerkers met de hand wordt gecheckt bij een werkstation tussen de gele stellingkasten. Ook in de AGF-hallen (aardappelen, groente en fruit) staat er een werkbank opgesteld: hier wordt ‘afgekeurde’ groenten en fruit geselecteerd en ingepakt voor de voedselbank. “Dat is pas zinloos afval, vind je niet?”
Robot versus mens
De AGF-hallen zelf bestaan uit ruimtes die gekoeld zijn tussen de veertien en vier graden. De avond vóór uitlevering worden deze gevuld met groenten en fruit. “Die tijd houden we zo kort mogelijk. We zijn al jaren bekroond om de kwaliteit van onze groenten en fruit, en dat willen we natuurlijk zo houden.“ Precies om deze omlooptijd heeft de keten de keuze gemaakt om geen grote automatiseringen en robotiseringen door te voeren. „Van kwaliteitscheck tot scheiding: we doen alles nog met mensen. Dat werkt het snelst. Robotisering zou wellicht ooit iets zijn waar we met niet-AGF-producten iets mee doen."