Supermarktketen Boni baarde onlangs opzien door acht winkels van Plus en Coop over te nemen. De formule, vooral aanwezig in het midden van Nederland, gaat daarmee in één klap van 43 naar 51 winkels. Is dat niet risicovol en hoe zien de verdere groeiplannen eruit? We bespreken het met financieel directeur Frank Klören.


Na jaren van gestage groei kiest Boni met de overname van acht winkels ineens voor een grote slag. Waarom die keuze?

“Wij hebben al langer de wens om te groeien. Nu dient zich deze gelegenheid aan in voor Boni aantrekkelijke marktgebieden. Boni doet het vooral goed in provinciesteden en verstedelijkt platteland. Al deze acht winkels voldoen daar aan. Ook is Boni als merkendiscountformule in de marktgebieden van al deze acht winkels een goede toevoeging voor de consument.”


Acht winkels erbij betekent voor Boni een groei van twintig procent in het winkelbestand. Zijn er geen risico’s verbonden aan zo’n grote stap ineens?

“Of iemand nou twintig procent meer of minder doosjes aardbeien inkoopt, de handeling blijft hetzelfde. En in de...