"Wehkamp boekt opnieuw winstgevende groei in 2021-2022", meldt de online retailer uit Zwolle. Reden voor een duikje in het jaarverslag. Hoe zit het precies? We pikken er vier cijfers uit.
782,7 miljoen euro consumentenomzet
Wehkamp boekte in het afgelopen boekjaar, dat tot 3 april liep, een consumentenomzet van 782,7 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De stijging is te danken aan de overname van kinderkledingwebshop Kleertjes.com, meldt het in Zwolle gevestigde bedrijf eerlijk.
Toch maakt Wehkamp het wel ietsje mooier dan het is. Dit zou de omzet zijn geweest als Kleertjes.com aan het begin van het boekjaar zou zijn overgenomen, maar dat is niet zo. Dat gebeurde pas op 8 september 2021. De daadwerkelijke omzet kwam daarmee uit op 746,8 miljoen uit, een stijging van 2,4 procent.
Zonder Kleertjes.com daalde de consumentenomzet van Wehkamp met 4,3 procent, van 729,4 naar 698 miljoen euro.
10,1 miljoen euro nettoverlies
Wehkamp...
"Wehkamp boekt opnieuw winstgevende groei in 2021-2022", meldt de online retailer uit Zwolle. Reden voor een duikje in het jaarverslag. Hoe zit het precies? We pikken er vier cijfers uit.
782,7 miljoen euro consumentenomzet
Wehkamp boekte in het afgelopen boekjaar, dat tot 3 april liep, een consumentenomzet van 782,7 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De stijging is te danken aan de overname van kinderkledingwebshop Kleertjes.com, meldt het in Zwolle gevestigde bedrijf eerlijk.
Toch maakt Wehkamp het wel ietsje mooier dan het is. Dit zou de omzet zijn geweest als Kleertjes.com aan het begin van het boekjaar zou zijn overgenomen, maar dat is niet zo. Dat gebeurde pas op 8 september 2021. De daadwerkelijke omzet kwam daarmee uit op 746,8 miljoen uit, een stijging van 2,4 procent.
Zonder Kleertjes.com daalde de consumentenomzet van Wehkamp met 4,3 procent, van 729,4 naar 698 miljoen euro.
10,1 miljoen euro nettoverlies
Wehkamp maakt er in het persbericht geen melding van, maar onderaan de streep is er sprake van rode cijfers. Het nettoverlies bedroeg 10,1 miljoen euro. Een jaar eerder bleef er juist voor het eerst in jaren geld over: 245 duizend euro.
In 2020 leed Wehkamp een nettoverlies van 17,8 miljoen. In 2019 was dat 28,2 miljoen en in 2018 noteerde het bedrijf een nettoverlies van 79 miljoen euro.
Waarom staat er in het persbericht eigenlijk niets over het nettoverlies? “Wij concentreren ons op de genormaliseerde ebitda, omdat dit voor ons de beste indicatie is van hoe wij het operationeel doen”, meldt Wehkamp desgevraagd.
En verder: “Tussen de genormaliseerde ebitda en het nettoresultaat zitten verschillende eenmalige en boekhoudkundige correcties, onder meer voor de afschrijving op immateriële activa en projectgebonden kosten zoals de acquisitie van Kleertjes.com en de afsplitsing van Tinka (het kredietbedrijf, red.) en afschrijvingen op het logistieke centrum.”
In het jaarverslag is te lezen dat Wehkamp 53 miljoen euro voor Kleertjes.com betaalde.
48,8 miljoen euro genormaliseerde ebitda
Oké, dan kijken we naar de genormaliseerde ebitda (oftewel de brutobedrijfswinst). Die daalde van 59,3 miljoen naar 48,8 miljoen euro. Ceo Graham Harris, die in 2019 aantrad, is ermee in z'n nopjes. “Ik ben verheugd te kunnen melden dat Wehkamp voor het derde jaar op rij aanzienlijke winstgevendheid heeft weten te behalen”, zegt de Brit.
Hoe is de daling te verklaren? Harris wijst onder meer op de hogere personeelskosten, vooral in het distributiecentrum. Om mee te kunnen in de krappe arbeidsmarkt heeft Wehkamp uitzendkrachten in vaste dienst genomen, legt hij aan het FD uit. “Daardoor hebben zij meer zekerheid, meer vakantiedagen en krijgen ze korting bij Wehkamp.”
Ook de eerder genoemde afsplitsing van Tinka speelt een rol, en het afgelopen boekjaar was een week korter. En ook belangrijk om te melden: boekjaar 2020/2021 was door corona een recordjaar voor Wehkamp. Consumenten zochten toen door winkelsluitingen en andere beperkende maatregelen hun toevlucht tot online.
Vergeleken met het boekjaar vóór corona viel de genormaliseerde ebitda 157 procent hoger uit.
2,4 miljoen actieve klanten
Sinds het coronavirus in maart 2020 de kop opstak, steeg het aantal actieve klanten van 2,1 naar 2,5 miljoen. Wehkamp is erin geslaagd om dat aantal op peil te houden; 2,4 miljoen mensen bestellen er nog steeds geregeld. Volgens het bedrijf, in 1952 begonnen als postorderbedrijf en sinds 2010 een pure e-commerce speler, is 51 procent van de Nederlandse gezinnen er klant.
De focus bij Wehkamp ligt op mode en home & living. Meer dan 70 procent van de klanten is vrouw. Om ook meer mannelijke klanten te trekken, komt er voor die groep later dit jaar een aparte webshop. Wehkamp wil daarnaast meer gespecialiseerde webshops opzetten. Volgens het FD volgt in 2023 mogelijk een outlet. Ook ziet Wehkamp ruimte voor meer overnames.