RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org, over de consument van de toekomst. 

 

We gaan en masse (nog) meer online shoppen, kleinere retailers verdwijnen uit het straatbeeld en het vertrouwen dat grote bedrijven goed met klantdata omgaan, is voorgoed verdwenen. Toch? 

 

Onderzoek van Thuiswinkel.org dat deze week verscheen, nuanceert dit beeld. Hoog tijd voor een gesprek over de verhouding online/offline, technologische perspectieven – ook van de kleine retailer – en bruisende binnensteden in 2027.

 

 
Jullie doen al jaren onderzoek naar consumentengedrag. Wat valt u op aan dit onderzoek? 

“Het is interessant om te zien dat we met elkaar naar een nieuwe wereld schuiven. Onderdeel daarvan is dat er grote maatschappelijke thema’s opduiken met omvangrijke vraagstukken voor retailers. De hele sector is in beweging. Denk aan consumenten die zich druk maken over klimaatverandering en willen weten waar producten vandaan komen en of ze duurzaam geproduceerd worden, maar het tegelijkertijd ook wel heel handig vinden dat hun banaan binnen tien minuten wordt...