Tien nieuwe RetailRookies pitchen hun concept tijdens RetailTrends Live, op 8 september in het DeLaMar Theater. In aanloop daarnaartoe spreken we met verschillende oud-RetailRookies om te kijken hoe het hen nu vergaat. Vandaag: BikeFlip, een abonnementsdienst voor kinderfietsen en RetailRookie of the Year van 2021.
Een kinderfiets is al snel te klein. Met BikeFlip nemen ouders een abonnement op refurbished kinderfietsen. Toe aan een groter exemplaar? Dan kies je gewoon een andere uit. Met dat concept gingen Casparis Beyer en Paul Remie een paar jaar geleden aan de slag.
Vorig jaar werd het concept van BikeFlip uit tien RetailRookies gekozen tot het meest veelbelovende en onderscheidende concept. In het jaar dat volgde is er veel gebeurd, zegt Remie. “Het bedrijf is ongelofelijk gegroeid. We zijn naar een nieuwe kantoorlocatie in Maarssen verhuisd die vier keer zo...
Tien nieuwe RetailRookies pitchen hun concept tijdens RetailTrends Live, op 8 september in het DeLaMar Theater. In aanloop daarnaartoe spreken we met verschillende oud-RetailRookies om te kijken hoe het hen nu vergaat. Vandaag: BikeFlip, een abonnementsdienst voor kinderfietsen en RetailRookie of the Year van 2021.
Een kinderfiets is al snel te klein. Met BikeFlip nemen ouders een abonnement op refurbished kinderfietsen. Toe aan een groter exemplaar? Dan kies je gewoon een andere uit. Met dat concept gingen Casparis Beyer en Paul Remie een paar jaar geleden aan de slag.
Vorig jaar werd het concept van BikeFlip uit tien RetailRookies gekozen tot het meest veelbelovende en onderscheidende concept. In het jaar dat volgde is er veel gebeurd, zegt Remie. “Het bedrijf is ongelofelijk gegroeid. We zijn naar een nieuwe kantoorlocatie in Maarssen verhuisd die vier keer zo groot is. Ook is het personeelsbestand verdrievoudigd, naar in totaal 22 mensen.”
Break-even nog ver weg
Ook het aantal klanten loopt rap op. In de zomer van vorig jaar waren er zo’n honderd members, nu zijn dat er vier keer zoveel. Dat zijn er nog niet genoeg om break-even te draaien, wat oorspronkelijk het doel was voor vorig jaar. “Dat is nog lang niet in zicht, daarvoor hebben we veel meer abonnees nodig”, aldus Remie. Erg vindt hij dat niet, want het uitblijven van winstgevendheid ziet hij vooral als een teken van de snelle groei. “Steeds als er geld binnenkomt investeren we dat weer.” Het nieuwe doel is nu om over twee jaar quitte te draaien.
Om de markt verder te vergroten is BikeFlip bezig met uitbreiding van het servicegebied. Momenteel is de RetailRookie of the Year actief in Utrecht en alle aangrenzende gemeenten. Volgend jaar komt Amsterdam erbij. Een grote stap, waarmee de markt in één klap drie keer zo groot wordt. De financiering daarvan wordt volgens Remie geen probleem. “Deze stap was al meegenomen in de afspraken met onze huidige investeerders. Over een jaar of twee voorzien we wel een nieuwe kapitaalinjectie. Dat is nodig om Randstad-breed uit te breiden.”
Kopiëren en plakken
Want na Amsterdam en omgeving stopt het niet. “Wat ons betreft moet BikeFlip nog veel groter worden”, zegt Remie. “Amsterdam is het begin, een proef om te ontdekken hoe je uitbreidt.” Daarna moet de rest van de Randstad volgen en vervolgens de andere steden binnen de top veertig in Nederland. “Alles binnen ons bedrijf is ingericht op schaalbaarheid. De BikeFlip-formule is makkelijk te kopiëren en plakken.” Dat is niet alleen voor het bedrijf zelf belangrijk, maar ook voor de doelen op het gebied van circulariteit. “Per jaar worden één miljoen nieuwe fietsen gekocht. Het deel daarvan dat wij niet afnemen, belandt grotendeels op een afvalberg en wordt omgesmolten. Dat is zonde. Om meer impact te maken moeten we groter worden.”
Nieuwe producten
Naast de uitbreidingsplannen is BikeFlip met verschillende vernieuwingen bezig. Zo krijgen de fietsen een makeover. “We gaan ze meer branden, zodat ze herkenbaarder worden op straat.” Ook uitbreiding van het productaanbod staat voor later dit jaar op de planning. BikeFlip gaat duurzame accessoires verkopen die passen bij kinderfietsen. “Denk aan regenjacks en fietstassen”, aldus Remie. Waar mogelijk zijn die ook tweedehands, net als de fietsen. Anders in ieder geval duurzaam en circulair geproduceerd. “We gaan bijvoorbeeld ook helmen verkopen. Dan is tweedehands niet zo veilig.”
Heel stiekem kijkt Remie ook al over de grens. “Dat zou mooi zijn, maar op dit moment is de markt in Nederland nog zo groot dat we ons daarop richten.” Dat er potentie is in het buitenland lijdt voor hem geen twijfel. “In het Verenigd Koninkrijk heb je een vergelijkbaar bedrijf, Bike Club, en die zijn gigantisch gegroeid de afgelopen jaren. Ze hebben duizenden members, en dat in een land met een veel mindere fietscultuur dan Nederland.” Naast het grote potentieel voor het concept, toont dat voor Remie ook de urgentie aan. “We moeten nu echt doorpakken, want we hebben goud in handen.”
RetailTrends presenteert jaarlijks tien nieuwe RetailRookies. Op 8 september pitchen zij hun concept tijdens RetailTrends Live in het Amsterdamse DeLaMar Theater, waarna een vakjury (onder voorzitterschap van hoofdsponsor ABN Amro) en het publiek samen de RetailRookie of the Year kiezen. De genomineerde concepten vind je hier. Wil je meer informatie over het event of gelijk een ticket kopen, kijk dan hier.