RetailRookie BikeFlip: Abonnementsmodel voor refurbished kinderfietsen

Een kinderfiets is al snel te klein. Met BikeFlip nemen ouders een abonnement op refurbished kinderfietsen. Toe aan een groter exemplaar? Dan kies je gewoon een andere uit.

Een kinderfiets is al snel te klein. Met BikeFlip nemen ouders een abonnement op refurbished kinderfietsen. Toe aan een groter exemplaar? Dan kies je gewoon een andere uit.


Anderhalf jaar: dat is de gemiddelde periode dat een kind met zijn fiets vooruit kan. Want zoals Casparis Beyer de crux graag samenvat: “Kinderen groeien, fietsen niet.” Na die achttien maanden is een ander exemplaar nodig en staat de te kleine fiets voor je voeten in de garage. In Nederland staan volgens de ANWB vier miljoen tweewielers weg te roesten in schuurtjes en op de gemeentelijke depots. Dat moet toch anders kunnen, denkt Beyer.


Als student Sustainable business & innovation aan Universiteit Utrecht is hij geïnteresseerd in duurzaamheid en vernieuwing. Voor een studieopdracht richt hij met een aantal medestudenten een startup op die zich het best laat omschrijven als een duurzaam abonnement op de kinderfiets met omruil- en reparatieservice aan huis. De reguliere fietsleasediensten gebruiken uitsluitend nieuwe fietsen en houden daarmee de overproductie in stand”, zegt Beyer. “BikeFlip gebruikt refurbished fietsen en draagt zo bij aan een circulaire economie. Bovendien is er nog geen abonnement op de kinderfiets, terwijl dit veel meer voor de hand ligt dan het leasen van een volwassen maat fiets.”


Hoe het werkt? Je kiest een fiets uit op de website. Het BikeFlip-team brengt deze thuis langs in een elektrische bakfiets. Als de fiets stuk gaat, komt het reparatieteam langs – dat onder andere bestaat uit herintreders op de arbeidsmarkt – of je kiest een andere tweewieler uit. Wordt het stalen ros te klein? Dan kies je een grotere uit op de site. Per niet nieuw geproduceerde fiets levert dat al met al een co2-reductie van 31,45 kg op.


‘Kinderen groeien, fietsen niet’


Schaalgrootte voor impact
Van de studiegroep is Beyer twee jaar na dato de enige die zich nog bezighoudt met BikeFlip. “Het vergt veel tijd en energie om een startup te runnen. Na mijn diplomering besloot ik: ik stort me een jaar volledig op BikeFlip. Dan moet het lopen, anders trek ik de stekker eruit.” De bal gaat echter rollen en Beyer trekt de kar nu samen met compagnon Paul Remie. “We hebben inmiddels honderd members. Daarnaast voeren we een aantal projecten uit met de gemeente Utrecht om het fietsen te stimuleren in wijken waar dat nog weinig gebeurt. Mensen met een laag inkomen kunnen dankzij een regeling met de gemeente voor drie tientjes een kinder- of volwassenenfiets aanschaffen.”


Het doel voor dit jaar is om break-even te draaien. “Volgend jaar willen we uitbreiden naar andere steden in de Randstad. Hoe meer schaalgrootte, hoe meer impact we hebben. We zullen wel altijd voor de stad kiezen, omdat we dan in een behapbaar servicegebied rond de werkplaats onze diensten kunnen leveren.”


Uitdagingen zijn er nog genoeg. Zo is het uitbouwen van de naamsbekendheid en het aantrekken van meer members een aandachtspunt. En dat BikeFlip alleen met tweedehands fietsen werkt is de kracht én de zwakte van het concept, weet Beyer. “Elk exemplaar is uniek en daardoor gaat er veel werk zitten in de administratie en het updaten van de webshop. De uitdaging zit hem in het standaardiseren van het productie - proces, terwijl elke fiets uniek is. Dat moeten we accepteren, dat is inherent aan ons concept.”

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!