RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: bijzonder hoogleraar e-marketing Cor Molenaar over het besluit van Facebook om te stoppen met liveshopping. Eerder besloot TikTok al om liveshopping niet naar Europa te brengen.


Bent u verbaasd over deze stap?

"Nee, eigenlijk niet. Op het terrein van social media vinden vrij veel veranderingen plaats. En dat heeft vooral te maken met de gebruikers van social media. Zo maakt de jonge generatie, generatie Z, geen gebruik meer van Facebook. Dat is de groep van 25 jaar en jonger – die zitten allemaal op TikTok. 


Facebook heeft, zeker in de westerse wereld, te maken met een verouderde doelgroep. En die gebruikt Facebook vooral voor sociale contacten. En dan moet je je afvragen of dat shopping-gebeuren daar wel bij past. Het is ook een generatie die in tijdnood zit en dus wat pragmatischer is in het gebruik van dit soort platforms.


Kijk je naar TikTok: dat is echt een communicatieplatform voor jongeren. Die willen graag dingen met elkaar delen. Ook daar kun je je afvragen of shopping daarin past. Jongeren laten zich bij het kopen wel leiden door wat hun vrienden zeggen, maar dat zijn normale koopprocessen. Niet zozeer evenementen die...