RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: ABN Amro-leisure-expert Stef Driessen over het verwachte vertrek van Deliveroo uit Nederland. 

 

Eén procent van de wereldwijde bruto transactiewaarde vertegenwoordigt Nederland voor Deliveroo en dat is niet voldoende om hier ‘een topmarktpositie te bereiken en te behouden’. Oftewel: er zijn te veel investeringen nodig om actief te blijven in de Nederlandse maaltijdbezorgmarkt, en dat met een onzeker toekomstperspectief. 

 

Deliveroo is volgens Foodservice Instituut Nederland (FSIN) minder aanwezig in Nederland dan zijn twee concullega’s: Thuisbezorgd.nl en Uber Eats hebben een groter aandeel in handen. Was er geen plek meer?

“Met een kleiner aandeel is het absoluut moeilijker om voldoende rendement te realiseren. Je hebt simpelweg een bepaald volume nodig om uit de kosten te komen, en dat vergt behoorlijke inspanningen. Als je kijkt