RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: merkadviseur Hendrik Beerda over het Boekensector Merkenonderzoek. 

 

Bol.com is op het gebied van boekenretail een onoverwonnen speler: voor de zevende keer op rij is de webreus het sterkste merk in de boekensector volgens het Boekensector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Traditionele boekenwinkels hebben door de coronacrisis een flinke imagodeuk opgelopen, wat voornamelijk resulteert in teruglopende bezoeken van jongere consumenten. Is er nog wel toekomst voor de boekenwinkel zoals we die kennen?

  De boekensector heeft flinke klappen gehad van de coronacrisis. Hoe komt het dat dit imago zo is gekelderd?

“Als je winkel heel vaak dicht is, raak je uit beeld. Dat is heel simpel. Je naamsbekendheid neemt af, wat al dramatisch is: dat kost enorm veel tijd en geld om weer op te bouwen. Maar ook het plaatje dat je voor je hebt bij een boekenwinkel, en het gevoel dat je erbij hebt, vervaagt. Als dat warme gevoel verdwijnt, blijft alleen een functionele motivatie over: je...