Farfetch neemt 47,5 procent van de aandelen van concurrent Yoox Net-a-Porter over en op termijn wellicht de rest ook. Hoe is deze opmerkelijke krachtenbundeling tot stand gekomen en wat kunnen we ervan verwachten? Vijf vragen.
Wat weten we over Farfetch?
De geschiedenis begint als de Portugees José Neves in 2007 de modeweek van Parijs bezoekt. Hij ziet kleine, sympathieke modeboetieks worstelen, omdat de klant steeds vaker kiest voor het gemak dat grote online retailers bieden. Nevevs besluit er wat aan te doen. “Ik wilde ervoor zorgen dat de biodiversiteit van de modewereld intact blijft”, zegt hij hier later over. Farfetch is het resultaat van die ambitie. Het internetbedrijf ziet in 2008 het levenslicht in Oost-Londen. Wat Farfetch doet? Zorgvuldig geselecteerde modeboetieks van over de hele wereld van een online verkoopplatform voorzien.
Inmiddels telt Farfetch meer dan zesduizend medewerkers en zijn er kantoren in vijftien steden wereldwijd. Naast het bieden van een platform aan merken zijn er in de loop der jaren de nodige overnames gedaan. Zo werd in 2019 New Guards Group, het...
Farfetch neemt 47,5 procent van de aandelen van concurrent Yoox Net-a-Porter over en op termijn wellicht de rest ook. Hoe is deze opmerkelijke krachtenbundeling tot stand gekomen en wat kunnen we ervan verwachten? Vijf vragen.
Wat weten we over Farfetch?
De geschiedenis begint als de Portugees José Neves in 2007 de modeweek van Parijs bezoekt. Hij ziet kleine, sympathieke modeboetieks worstelen, omdat de klant steeds vaker kiest voor het gemak dat grote online retailers bieden. Nevevs besluit er wat aan te doen. “Ik wilde ervoor zorgen dat de biodiversiteit van de modewereld intact blijft”, zegt hij hier later over. Farfetch is het resultaat van die ambitie. Het internetbedrijf ziet in 2008 het levenslicht in Oost-Londen. Wat Farfetch doet? Zorgvuldig geselecteerde modeboetieks van over de hele wereld van een online verkoopplatform voorzien.
Inmiddels telt Farfetch meer dan zesduizend medewerkers en zijn er kantoren in vijftien steden wereldwijd. Naast het bieden van een platform aan merken zijn er in de loop der jaren de nodige overnames gedaan. Zo werd in 2019 New Guards Group, het moederbedrijf van Off-White overgenomen. Ook de Londense boetiek Browns is sinds 2015 onderdeel van Farfetch. De website is beschikbaar in verschillende talen, waaronder het Nederlands. Farfetch is sinds 2018 beursgenoteerd. De omzet bedroeg vorig jaar 2,3 miljard dollar, een groei van 35 procent. Ook is het platform winstgevend, met een plus van bijna 1,5 miljard dollar in 2021.
Wat weten we over Yoox Net-a-Porter?
Fusies met concurrenten zijn niet nieuw voor Yoox Net-a-Porter. Het bedrijf draagt zelf namelijk pas deze naam sinds in 2015 de online modehuizen Yoox en Net-a-Porter besloten samen verder te gaan. Het Italiaanse Yoox begint in 2000 als een van de eerste online verkopers van luxe fashion en datzelfde geldt voor het Britse Net-a-Porter.
Yoox Net-a-Porter maakt onderdeel uit van de Zwitserse luxegroep Richemont. Bekende merken die hieronder vallen zijn onder meer Cartier, Plaget, Chloé en het ooit in Nederland ontstane Van Cleef & Arpels. Qua omvang in omzet en aantal medewerkers is Yoox Net-a-Porter redelijk vergelijkbaar met Farfetch. Qua resultaten lijkt dat niet het geval. Richemonts online business, waarvan Yoox Net-a-Porter een groot deel uitmaakt, was afgelopen boekjaar goed voor een verlies van 210 miljoen euro.
Waarom wil Richemont van Yoox Net-a-Porter af?
Omdat het dus niet zo goed gaat met het luxe modeplatform. En dat is niet iets van de laatste tijd. Al jaren investeert Richemont stevig in Yoox Net-a-Porter, maar zonder de gewenste resultaten. Er wordt ook al een tijdje de nodige druk op het Zwitserse bedrijf uitgeoefend om afscheid te nemen van het online luxeplatform, door activistische aandeelhouders. Volgens Richemont zelf heeft dat overigens geen rol gespeeld, en was een verkoop al langer iets waarover werd nagedacht.
Wat in ieder geval géén reden is om Yoox Net-a-Porter te verkopen is om er rijk van te worden. Richemont houdt er rekening mee dat de deal leidt tot een afschrijfpost van 2,7 miljard euro.
Waarom Farfetch als koper?
Dat hing al een tijdje in de lucht: Richemont nam in 2020 al een minderheidsaandeel in Farfetch. Marktkenners zagen toen al een krachtenbundeling tussen de twee online luxeplatforms als logisch vervolg.
De belangrijkste reden om Yoox Net-a-Porter over te hevelen naar Farfetch is eenvoudig: het businessmodel van Farfetch is aansprekender voor de merken. Yoox Net-a-Porter opereert nog wat traditioneler en houdt zelf voorraden aan. Dat werd de laatste tijd al wel wat teruggeschroefd, maar Farfetch is al van de start af aan een echt platform dat geen voorraden bezit en geld verdient aan commissies. Door de deal neemt Yoox ook het technologieplatform van Farfetch over, waarmee de switch naar eenzelfde model gemaakt kan worden. Een naadloze integratie van voorraad over online en fysieke kanalen is steeds belangrijker voor veel merken.
In de deal is de optie opgenomen dat Farfetch binnen vijf jaar de resterende aandelen overneemt. Overigens gaat ook nog ruim drie procent van Yoox Net-a-Porter naar zakenman Mohamed Alabbar, onder meer bekend van Dubai Mall. Daarmee is Richemont dus nu al geen meerderheidsaandeelhouder meer van Yoox Net-a-Porter.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Een stap in de richting van ‘het bouwen van een onafhankelijk, neutraal online platform voor de luxe-industrie dat zeer aantrekkelijk is voor zowel luxemerken als hun veeleisende klanten’. Dat is volgens Richemont-topman Johann Rupert wat de deal zou opleveren. De stap sluit aan bij wat Richemont al langer wil: één enkel platform creëren voor highend merken. Deze consolidatie binnen de online luxemarkt wordt als belangrijk gezien, onder meer in de strijd met de Amazons van deze wereld. Liever de krachten bundelen dan elkaar de tent uit concurreren, is de gedachte.
De markt voor online luxe groeit al jaren. De coronacrisis zorgde voor een tijdelijke dip, maar inmiddels is die duidelijk achter de rug. En hoewel fysieke winkels nog altijd het belangrijkste kanaal zijn voor highend producten, is de rol van e-commerce inmiddels fors. Zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek dat in ons land ruim een derde van de jongeren al liever voor online kiest. En een groot deel van die groep kiest voor kledingplatformen met meerdere merken en producten. De bundeling van Farfetch en Yoox Net-a-Porter speelt op die wens in.