Een zelfstandig warenhuis van meer dan zeventienduizend vierkante meter, waar vind je dat nog? Nou, in Assen bijvoorbeeld. Eigenaar Nico Vanderveen van Warenhuis Vanderveen was onlangs te gast in de RetailTrends-podcast. Het gesprek in vijf quotes.


‘Je hebt alle spelers nodig, van piccolo tot contrabas’

Nico Vanderveen omschrijft zijn warenhuis in hartje Assen als een grand magasin. Het is na de Amsterdamse Bijenkorf het grootste warenhuis van Nederland en bestaat al 125 jaar. Bijzonder is dat de winkel bestaat uit een clustering van liefst zestig shop-in-shops. Van Intertoys tot Jeans Centre, van local heroes tot internationale concerns.


Toen Nico Vanderveen in 1996 in het bedrijf kwam was zijn vader druk bezig de samenhang binnen het warenhuis te vergroten. Of zoals hij het liever omschrijft: om alle muzikanten van het warenhuis bij elkaar te brengen. “We maken met zijn allen een geweldig muziekstuk, als een symphonieorkest. Daar heb je alle spelers bij nodig, van piccolo tot contrabas.” Veel naburige winkels kozen voor samenwerking binnen het Vanderveen-orkest, in plaats van...