Na keukens en airco’s voegt BCC nu ook zonnepanelen toe aan het aanbod. Het past allemaal binnen de nieuwe strategie van de elektronicaketen, zegt de vorig jaar aangetreden ceo Caspar Klinkhamer. “Inzetten op installatie en services gaat BCC weer gezond maken.”
Onderscheidend vermogen en relevantie. Daar is BCC hard naar op zoek in de vechtmarkt die elektronica heet. De tijd van het ‘dozenschuiven’ – de winkels vol rammen met producten en die tegen lage marges verkopen – moet nu echt voorbij zijn. “We moeten veel meer gebruikmaken van de deskundigheid die bij BCC in de keten zit”, zegt Klinkhamer. “Veel mensen staan al jaren in onze winkels en weten precies wat de klant nodig heeft. Die kennis en kunde moeten we benutten om BCC naar het volgende niveau te brengen.”
Het gebied waarbinnen BCC dat wil doen is duidelijk afgebakend: alles binnen het thuisdomein wat aan elektronica gerelateerd is. Soundbars en tv’s installeren doet de retailer al jaren, in 2020 ging BCC keukens verkopen en met de overname van Aircoshop vorig jaar werden split-airco’s...
Na keukens en airco’s voegt BCC nu ook zonnepanelen toe aan het aanbod. Het past allemaal binnen de nieuwe strategie van de elektronicaketen, zegt de vorig jaar aangetreden ceo Caspar Klinkhamer. “Inzetten op installatie en services gaat BCC weer gezond maken.”
Onderscheidend vermogen en relevantie. Daar is BCC hard naar op zoek in de vechtmarkt die elektronica heet. De tijd van het ‘dozenschuiven’ – de winkels vol rammen met producten en die tegen lage marges verkopen – moet nu echt voorbij zijn. “We moeten veel meer gebruikmaken van de deskundigheid die bij BCC in de keten zit”, zegt Klinkhamer. “Veel mensen staan al jaren in onze winkels en weten precies wat de klant nodig heeft. Die kennis en kunde moeten we benutten om BCC naar het volgende niveau te brengen.”
Het gebied waarbinnen BCC dat wil doen is duidelijk afgebakend: alles binnen het thuisdomein wat aan elektronica gerelateerd is. Soundbars en tv’s installeren doet de retailer al jaren, in 2020 ging BCC keukens verkopen en met de overname van Aircoshop vorig jaar werden split-airco’s toegevoegd. Mede gezien de energietransitie die gaande is, is de stap naar zonnepanelen nu een logische volgende stap, meent Klinkhamer.
Gefaseerde uitrol
Ook nu is weer gekozen voor een overname, van Suntech Energy uit Veenendaal. “Zij zijn kampioen panelen leggen in Nederland”, aldus de BCC-topman. “Bovendien is oprichter Wouter Pilon (die nu toetreedt tot de directie van BCC, red.) een moderne ondernemer die precies past bij wat we bij BCC willen. En hij heeft zelf ook de ambitie om zijn bedrijf landelijk op te schalen via het merk BCC.”
Die landelijke uitrol gaat niet van de ene op de andere dag. BCC wil eerst de installatiecapaciteit op orde hebben en daarvoor de juiste mensen binnenhalen of, nog liever, zelf opleiden. Nu heeft de retailer zo’n negentig installateurs in dienst, dat aantal moet verdubbelen. De levering van zonnepanelen wordt vervolgens gefaseerd uitgerold over de zeven logistieke hubs die BCC in het land heeft. “We beginnen met de installatie, als we dat op orde hebben gaan we lokaal marketen en uiteindelijk gaat het kringetje winkels rondom de hubs ook leads genereren”, legt Klinkhamer uit. “Zo is de uitrol gepland.”
Dure vierkante meters
De zonnepanelen krijgen op termijn ook zichtbaarheid in BCC’s 61 filialen. De manier waarop past binnen het beeld dat Klinkhamer heeft van de toekomst van het fysieke winkelnetwerk. “Ik zie straks geen winkels meer voor me die we vol knallen met tachtig wasmachines. Maar een indeling in verschillende domeinen, waar klanten aan tafels in gesprek gaan met deskundige medewerkers.” Hij denkt aan zo’n vijf domeinen, waarbij klanten in de hoek ‘duurzaam thuis’ advies kunnen krijgen over de aanleg van zonnepanelen. Het is een product dat nodig behoefte heeft aan een gezicht in het ‘echte leven’, ziet Klinkhamer. “Installatiebedrijven hebben dat vaak niet, dat zijn eenpitters met twee busjes die vrij lastig benaderbaar zijn. Juist op dat vlak gaan wij onderscheidend vermogen bieden.”
Over het breken met de klassieke BCC-winkel vol voorraad is Klinkhamer duidelijk: “Dat is voor mij gewoon e-commerce, maar dan op dure vierkante meters. Ik geloof niet dat dat de toekomst van retail is.” In de toekomst verwacht hij dan ook niet dat de vestigingen nog drieduizend vierkante meter groot zullen zijn. “Als huurcontracten aflopen en ik kan op dezelfde plek een winkel van 1200 vierkante meter openen, doe ik het meteen. Op die oppervlakte kunnen we alle domeinen goed laten zien en in combinatie met online al het assortiment ontsluiten.”
Winkelnetwerk als USP
Een teruggang in het aantal winkels staat niet op de planning. Als de vestigingen kleiner worden ziet de ceo misschien zelfs nog ruimte voor een paar winkels erbij. “Juist als het hele landschap vol op e-commerce duikt, wordt het hebben van een landelijk dekkend winkelnetwerk uniek”, is zijn analyse. Mirage, het bedrijf waar BCC samen met onder meer Blokker en Intertoys onder valt, heeft in totaal zeshonderd locaties. “Dat kun je in de toekomst echt gaan verzilveren. Niet alleen als afhaalpunt, maar ook als plek om vanuit te bezorgen, in samenwerking met andere partijen. Er zijn allerlei manieren waarop je juist in dit retailtijdperk je winkelnetwerk kunt inzetten.”
BCC wil opschuiven richting de positionering van local hero met het juiste advies voor de individuele klant. Dat doet denken aan de propositie die de formules van zelfstandige elektronicaretail – Expert, EP:, Electro World – al langer hebben. “Wij onderscheiden ons ten opzichte van die ketens doordat we centraal georganiseerd zijn”, legt Klinkhamer uit. “Daardoor kunnen we afspraken met leveranciers maken voor alle winkels, maar zijn we bijvoorbeeld ook in staat partijen als Aircoshop en Suntech over te nemen en landelijk uit te rollen. Een gecentraliseerde organisatie kan veel sneller schakelen binnen deze grote markt die zo enorm in beweging is.”
Een volgende logische stap in de nieuwe business van installatieproducten zouden warmtepompen zijn, zegt Klinkhamer. Wanneer het zover is kan hij nog niet zeggen. “De ontwikkelingen in de markt gaan hard. De nu populaire hybride pomp is een tussenoplossing, dus we moeten goed kijken wanneer we instappen.” Ook gelooft hij sterk in zogenoemde thuisbatterijen, waarmee consumenten overdag energie kunnen opwekken die ze ’s avonds zelf kunnen verbruiken en die niet terug het energienet op gaat. “In België gaat deze ontwikkeling al veel harder dan hier. We zijn aan het rondkijken wat goede partners zouden zijn, of dit zelf moeten doen of weer via een overname, en wat de rol van de winkel wordt.”
Volgend jaar winstgevend
Naast al deze nieuwe ontwikkelingen heeft Klinkhamer nog een andere zorg: BCC weer gezond maken. “BCC heeft een lange historie van geen winst maken”, weet hij. Bij zijn aantreden vorig jaar vielen hem verschillende zaken op die daaraan hebben bijgedragen. Hij zag een wat gedateerde organisatie. “Er zijn grote stappen gezet in e-commerce, maar de winkels waren vergeten. Ook het merk heeft een opfrisbeurt nodig, met een doorvertaling naar de winkels.” Daar moeten we overigens geen spektakel van verwachten, voegt hij gelijk toe. “We gaan niet voor een ton per locatie verbouwen en fancy winkels neerzetten. We moeten het pragmatisch aanpakken en goed op de poen letten.”
Dat laatste betekent ook dat er kostenbesparingen aankomen. “Het hoofdkantoor en distributiecentrum op Schiphol-Rijk gaan dicht. Met het kantoor en de klantenservice trekken we in bij Mirage en de hele logistiek wordt verhuisd naar Geldermalsen, waar Blokker ook zit.” Die efficiëntieslagen moeten er samen met de nieuwe producten en diensten, waar hogere marges op zitten, voor zorgen dat BCC volgend jaar weer zwarte cijfers schrijft.
Een ambitieus doel, realiseert Klinkhamer zich. “Met een all time low consumentenvertrouwen, stijgende lonen en huren en torenhoge energiekosten wordt er momenteel weinig gelachen in de Nederlandse retailboardrooms. Voor ons des te meer reden om onze plannen vol gas door te voeren, want dit is de richting om in te gaan.” En dat zal onder zijn leiding gebeuren. Bij het vertrek van zijn voorganger Herman Bramer vorig jaar werd nog even gerept over ‘voorlopige’ vervanging door Klinkhamer, maar daar is geen sprake van. “Naast mijn plek in de raad van bestuur van Mirage doe ik voor tweehonderd procent het ceo-schap van BCC, en dat wil ik ook de komende jaren blijven doen.”