Kiezen voor een niche kan een risico zijn, maar ook een basis voor succes. Het Italiaanse merk Mutti houdt zich al ruim 120 jaar alleen met tomaten bezig en dat gaat goed, gezien de sterke internationale groei. RetailTrends bracht een bezoekje aan het merk in Parma. Vandaag deel twee: een gesprek met ceo Francesco Mutti.


Het verhaal achter Mutti zal voor veel consumenten onbekend zijn en is lastig te vertellen via het supermarktschap. Hoe proberen jullie dat toch over te brengen?

“De storytelling van Mutti zit in het product. Word of mouth is met afstand onze belangrijkste manier van communiceren. Het verhaal maakt voor de consument uiteindelijk niet het verschil. Consumenten krijgen al zoveel boodschappen over producten op zich af, de hele dag door. Het product is voor ons de koopdrijver, en als je vervolgens geïnteresseerd raakt kun je meer gaan ontdekken.”


Hebben jullie wel eens gedacht aan een eigen winkel, om directer met de consument in contact te staan?

“In het verleden is daar wel over gesproken, maar nu niet meer. Een winkel met alleen tomaten is niet duurzaam te exploiteren. Het aantal mensen dat blijft terugkomen en kopen zal zeer beperkt zijn. Hetzelfde geldt voor een online direct-to-consumer kanaal....