Changemaker: Peerby, Nederlandse deler met internationale allure
RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid, uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Deelplatformen willen de visie van consumenten op bezit en gebruik veranderen. Oprichter Daan Weddepohl vertelt vandaag over Peerby’s lange weg naar levensvatbaarheid.
Wat is Peerby?
Peerby is een platform waar consumenten ongelimiteerd spullen aan elkaar kunnen lenen, van een boormachine tot bakfiets. Het geesteskind van Daan Weddepohl viert dit jaar zijn tiende verjaardag en haalde een paar maanden geleden bijna tweeënhalf miljoen euro aan groeigeld op. Met de introductie van een nieuw verdienmodel is Peerby voor het eerst sinds de start winstgevend.
"We kunnen veel effectiever omgaan met onze spullen en tijd. Daar kwam ik zelf op een harde manier achter. Rond dezelfde tijd dat mijn huis afbrandde kwam zowel mijn baan als relatie tot een einde. Ik heb daarna even gereisd, maar je kunt niet vluchten voor jezelf. Toen ik...
RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid, uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Deelplatformen willen de visie van consumenten op bezit en gebruik veranderen. Oprichter Daan Weddepohl vertelt vandaag over Peerby’s lange weg naar levensvatbaarheid.
"We kunnen veel effectiever omgaan met onze spullen en tijd. Daar kwam ik zelf op een harde manier achter. Rond dezelfde tijd dat mijn huis afbrandde kwam zowel mijn baan als relatie tot een einde. Ik heb daarna even gereisd, maar je kunt niet vluchten voor jezelf. Toen ik accepteerde dat er niets meer was, veranderde mijn kijk op bezit en menselijke verhoudingen. Uiteindelijk vormden deze ervaringen de basis voor Peerby.
Ik denk dat ze zich in een Afrikaans dorp echt zouden afvragen waarom een stam zo veel auto’s en boormachines nodig heeft. Als we onze gewenning loslaten en met een schone lei kijken naar hoe wij omgaan met spullen, dan is onze manier ontzettend inefficiënt. Als je bijvoorbeeld een boor koopt, koop je eigenlijk duizend gaten in de muur terwijl je er hooguit eens tien nodig hebt.
Het is logisch om producten in grotere hoeveelheden aan te bieden: voor de retailer levert het niet zo gek veel op om spijkers of schroeven per stuk te verkopen. Je verkoopt je product vanzelfsprekend in een bundel die werkt.
Dit werkt alleen niet op de lange termijn. Om onze huidige levensstandaard te behouden moeten we naar circulaire modellen toe. Retailers moeten daarbinnen vooral kijken naar hoe ze waarde in stand kunnen houden in plaats van die te verplaatsen.
Betaald lidmaatschap
Enkele jaren geleden heb ik mij weleens afgevraagd of Peerby onbegonnen werk was omdat we nog steeds geen passend verdienmodel hadden. Maar de meeste vergelijkbare startups vallen al binnen drie jaar om. Daarbij hebben we een ingewikkeld businessmodel: je moet geld zien te verdienen met een concept dat uitgaat van consuminderen.
We dachten er eerst over na om leden te laten betalen per gehuurd product. Dat werkte niet. We willen mensen toegang geven tot een enorme range producten in de buurt. Daarom hebben we een betaald lidmaatschap gelanceerd en dit jaar zijn we voor het eerst sinds de oprichting winstgevend.
Eigenlijk zeggen we met het lidmaatschap: voor de prijs van één boormachine heb je toegang tot alles wat je wilt lenen. Van bakfiets tot kajak. Dat model heeft zichzelf meermaals bewezen. In 2020 groeide de omzet met 200 procent, in 2021 steeg deze met 222 procent.
Internationaliseren
Of de introductie van het betaalde lidmaatschap dé oplossing was voor ons financiële probleem, is natuurlijk de vraag. Natuurlijk doet het lidmaatschap een hoop. Maar ook de betrokkenheid van onze leden is heel belangrijk.
De urgentie van deelinitiatieven is hoger dan ooit door de recordinflatie en klimaatverandering. Veel Nederlanders zijn – mede daarom – zo enthousiast over het concept dat ze hun eigen buren gaan uitnodigen. Dat is uiteindelijk de beste manier om iedereen aan het delen te krijgen.
Veel soortgelijke initiatieven kijken naar financiële prikkels om delen te stimuleren. Daarmee doe je de menselijke aard naar mijn mening tekort. Mensen willen deel zijn van hun buurt en vinden het belangrijk om betrokken te zijn met elkaar.
Onze marketing ging nooit verder dan mond-tot-mondreclame. Dat willen we uitbouwen met het groeigeld dat we afgelopen voorjaar hebben opgehaald. Daarnaast willen we het kapitaal gebruiken om uit te breiden in de rest van Nederland. Er zijn namelijk nog wat witte plekken en ons concept werkt simpelweg het best wanneer zo veel mogelijk mensen, uit zoveel mogelijk steden, meedoen.
Daarna maken we stappen naar het buitenland. Daar gaat nog best wat geld in zitten: om te internationaliseren moet er een hele hoop gebeuren. Nu zijn we eerst tests aan het doorlopen om te kunnen vaststellen waar we naartoe willen. We kijken naar de Verenigde Staten en Europa.”
Tijdens de landelijke Week van Duurzaamheid is er op RetailTrends.nl extra ruimte voor Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Houd de website in de gaten voor meer verhalen uit deze serie.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;