RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid, uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Deelplatformen willen de visie van consumenten op bezit en gebruik veranderen.  Elisa Jansen vertelt vandaag hoe kledingbibliotheek Lena de afvalberg naar het minimum wil brengen.

 

 

Wat is Lena?

Met deelconcept Lena wil medeoprichter Elisa Jansen de fastfashionindustrie op z’n kop zetten. Lineair kleding verkopen is anno 2022 volgens haar geen must: verhuur of uitleen zorgt net zo goed voor een winstgevend businessmodel – zónder het uitputten van grondstoffen.

“Laat ik vooropstellen: we kopen met z’n allen veel te veel kleding. Hoe zonde is het dat je tachtig procent van de tijd maar twintig procent van je kledingkast draagt? 


Met dat inzicht begon ik samen met mijn zus in 2014 met kledingbibliotheek Lena: een gezamenlijke kledingkast waarmee je altijd iets ‘nieuws’ draagt terwijl je geen nieuwe kledingitems hoeft te kopen.