RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid, uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Deelplatformen willen de visie van consumenten op bezit en gebruik veranderen. BKSY laat leesfans onderling hun favoriete boeken lenen.
Wat is BKSY?
Miljoenen pagina’s van duizenden boeken staan dagelijks te verstoffen in kasten in honderden woonkamers. Al dat papier en die inkt kunnen prima een tweede of derde leven krijgen, vonden studievrienden Robbin Reijnen en Peter Knol.
Zij kwamen met BKSY, een deelinitiatief waarmee appgebruikers onderling hun boeken kunnen uitlenen. Met een belangrijke lokale functie: BKSY moet het laagdrempeliger maken voor buurtgenoten om hun passie met elkaar te delen.
“Toen we in 2014 de eerste gesprekken voerden over het concept stelden we een aantal basisfuncties vast voor de app. Zo moet de gebruiker een leenverzoek kunnen sturen, kunnen zien waar een boek zich bevindt en moet...
RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid, uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Deelplatformen willen de visie van consumenten op bezit en gebruik veranderen. BKSY laat leesfans onderling hun favoriete boeken lenen.
“Toen we in 2014 de eerste gesprekken voerden over het concept stelden we een aantal basisfuncties vast voor de app. Zo moet de gebruiker een leenverzoek kunnen sturen, kunnen zien waar een boek zich bevindt en moet het bovenal gemakkelijk zijn om de eigen boekenkast in te scannen.
Niet alleen is BKSY een leenplatform – we begonnen met het idee dat we een sociale app willen neerzetten. Alles draait om verbinding.
We willen een spil worden in de buurt en mensen met elkaar in contact brengen. Veel gebruikers vinden het spannend om iets te lenen aan of te lenen van iemand die ze niet kennen. Om die reden is geografische nabijheid belangrijk. Het moet vooral heel laagdrempelig zijn om van iemand uit de straat een boek te lenen.
Tekst gaat verder onder de foto
BKSY moet de grootste bibliotheek ter wereld worden. Het mooie aan dit soort concepten: als we het samen doen wordt er gigantisch veel mogelijk. Met kleine deelinitiatieven kunnen we de wereld samen een mooiere plek maken. En wij hebben ondervonden dat dat boeken zich daar goed voor lenen.
Kijk, een boek is eigenlijk een heel gek product. Eerst is het veel waard, maar nadat de kennis is overgedragen op jou, is die waarde flink gekelderd. Dan kan een boek prima doorgegeven worden. Een boek dat na één keer lezen bij het oud papier belandt, is echt een doodzonde.
Verzendprobleem
In het begin dachten we er nog over na de boeken een langere afstand te laten afleggen. Hartstikke leuk, maar dan is daar het grote verzendprobleem.
We vroegen ons af: is dit echt nodig? Alle mensen in één wijk bezitten in totaal vaak meer boeken dan er in een lokale bibliotheek te vinden zijn. We hebben toen geconcludeerd dat we ons niet wilden focussen op verzending. Onze gebruikers, die het juist mooi vinden om lokaal boeken te lenen en uit te lenen, hebben daar ook helemaal geen behoefte aan.
Tekst gaat verder onder de foto
Geen e-books
Bij BKSY gaat het om papieren boeken. We hebben kort gekeken naar de optie om e-books toe te voegen, maar dat is juridisch niet mogelijk. Ook ideologisch is dat niet ons ding: we willen het boek redden van de papierkliko. En zeg nu zelf: het lezen van papier blijft toch de beste ervaring. Mensen blijven dat – los van een vakantie – het fijnst vinden.
We maken ons niet zo druk over de opkomst van e-books. Mensen houden de behoefte aan iets tastbaars. Kijk maar lp’s, waar ook ineens veel vraag naar was.
Daarnaast zijn er massa’s gepensioneerden die gewend zijn aan papieren boeken. Het is echt niet zo dat zij minder digitaal vaardig zijn: oudere mensen zitten ook hele dagen te appen. Jongeren vormen misschien een grotere uitdaging. Zij lezen heel anders: alles draait om korte berichten online. Maar vergis je niet. Áls ze lezen, zijn ze echte fanatiekelingen. En dan houden ze het liefst een papieren boek vast.
Tekst gaat verder onder de foto
Verdienmodel
Onze grootste uitdaging op dit moment is ons verdienmodel. We hebben er op allerlei manieren mee geëxperimenteerd, maar het simpele antwoord is: we zijn er nog niet uit.
We hebben positieve eerste resultaten van een affiliatiemodel. Iemand moet het boek als eerste kopen als het uitkomt, anders kun je het niet delen. Als een gebruiker dat boek koopt via ons krijgen wij daar een klein percentage over. De vraag is hoe rendabel dat is.
Ook zijn we nu aan het testen met een premiumversie van de app. Voor drie euro per maand krijg je een klein aantal functionaliteiten extra, zoals het afschermen van een deel van je collectie of een hoger maximum uitleenverzoeken.
Een fysieke locatie gaat er vooralsnog niet komen. We blijven ons focussen op de in-app experience. Maar het biedt zeker kansen. We zouden bijvoorbeeld met bibliotheken kunnen samenwerken of BKSY-spots kunnen creëren. Zoals een koffiebarretje met een paar boekenkasten, waarin ‘onze’ boeken staan. Dat zou iets tofs zijn voor later.”
Tijdens de landelijke Week van Duurzaamheid is er op RetailTrends.nl extra ruimte voor Changemakers in Retail: ondernemers die winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;