Sander van der Laan begint dinsdag, 1 november, als ceo van Douglas. Hoe staat de grootste beautyretailer van Europa ervoor? Een overzicht.
Groei, groei, groei. Sinds de start in 1993, met één winkel in Enkhuizen, is dat het verhaal van Action. Als Sander van der Laan eind 2015 aantreedt als ceo heeft de koopjesketen uit het West-Friese Zwaagdijk 655 winkels in zes landen. Niet mis. Maar in de jaren die volgen, gaat er nog een tandje bij.
Onder leiding van Van der Laan groeit Action uit tot een keten met bijna tweeduizend winkels in negen landen. De omzet stijgt van zo'n 2 miljard naar 6,8 miljard euro in 2021. Action, in handen van de Britse private-equityfirma 3i, behoort volgens Deloitte tot de snelstgroeiende retailers ter wereld.
Het wordt even schakelen voor Van der Laan. Bij Douglas, waar hij dinsdag begint, hangt de vlag er wat anders bij.
Van 2400 naar 1900 winkels
Waar Action ook in coronatijd doorgroeit, ziet Douglas de omzet teruglopen. In het boekjaar 2019/2020 blijven de verkopen als gevolg van winkelsluitingen steken op 3,2 miljard euro, een...
Sander van der Laan begint dinsdag, 1 november, als ceo van Douglas. Hoe staat de grootste beautyretailer van Europa ervoor? Een overzicht.
Groei, groei, groei. Sinds de start in 1993, met één winkel in Enkhuizen, is dat het verhaal van Action. Als Sander van der Laan eind 2015 aantreedt als ceo heeft de koopjesketen uit het West-Friese Zwaagdijk 655 winkels in zes landen. Niet mis. Maar in de jaren die volgen, gaat er nog een tandje bij.
Onder leiding van Van der Laan groeit Action uit tot een keten met bijna tweeduizend winkels in negen landen. De omzet stijgt van zo'n 2 miljard naar 6,8 miljard euro in 2021. Action, in handen van de Britse private-equityfirma 3i, behoort volgens Deloitte tot de snelstgroeiende retailers ter wereld.
Het wordt even schakelen voor Van der Laan. Bij Douglas, waar hij dinsdag begint, hangt de vlag er wat anders bij.
Van 2400 naar 1900 winkels
Waar Action ook in coronatijd doorgroeit, ziet Douglas de omzet teruglopen. In het boekjaar 2019/2020 blijven de verkopen als gevolg van winkelsluitingen steken op 3,2 miljard euro, een daling van 6,4 procent. De brutowinst van de parfumerieketen neemt met 16,7 procent af en komt op 292 miljoen euro uit.
De kosten moeten omlaag, zegt ceo Tina Müller. Ze kondigt eind januari 2021 een 'noodzakelijke inkrimping' van het winkelnetwerk aan. Van de 2400 winkels gaan er 500 dicht. Consumenten kochten al steeds vaker online en die ontwikkeling is door de pandemie in een stroomversnelling geraakt.
Vooral in Zuid-Europa worden filialen geschrapt, maar ook voor zestig van de 430 Duitse winkels valt vóór de herfst van 2022 het doek. In combinatie met andere maatregelen zou dit een jaarlijkse besparing van 120 miljoen moeten opleveren.
In Nederland is geen sprake van gedwongen en grootschalige sluitingen. Afgaande op het winkeloverzicht op de website van Douglas zijn hier vergeleken met begin 2021 vier vestigingen verdwenen. De teller staat nu op 107.
Investeringen in online
Douglas investeert de afgelopen jaren meer in online. Zo wordt de marktplaats naar vijf landen uitgerold, waardoor het assortiment aanzienlijk wordt vergroot tot honderdduizend producten. Dat betaalt zich uit in coronatijd. In het boekjaar 2019/2020, tot en met september 2020, groeit de omzet van e-commerce met ruim 40 procent naar 817 miljoen euro.
Die stijging zet door in het daaropvolgende boekjaar, waarin online voor 1,2 miljard euro wordt verkocht. E-commerce is in die periode goed voor ruim 38 procent van de totale omzet, die op 3,1 miljard uitkomt. De onlineverkopen blijven op een hoog niveau, ondanks de heropening van de winkels.
Ook in 2022 weet Douglas de omzet uit e-commerce op peil te houden. In het derde kwartaal komt die ruim vijf procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is mede te danken aan de overname van de Nederlandse online-apotheek Disapo. Die overname past volgens Douglas bij de strategie om zich te ontwikkelen tot een beauty- en gezondheidsplatform.
Vrijwillig vertrek?
Op 20 december aanstaande worden de cijfers over het boekjaar 2021/2022 gepresenteerd. Duidelijk is dat Douglas dan de hoogste omzet tot nu toe kan melden. Beter dan het record van 3,5 miljard euro van 2018/2019. Tijd om te gaan, vindt ceo Tina Müller (54). “Dit is voor mij het juiste moment om de volgende stap te zetten”, zegt ze in het persbericht van 20 oktober waarin tegelijkertijd haar opvolger Sander van der Laan (54) wordt aangekondigd.
Voorzitter van de raad van commissarissen Henning Kreke, de kleinzoon van de oprichter, prijst Müllers 'uitstekende bijdrage aan het succesverhaal'. Hij zegt haar vertrek te betreuren. Er wordt benadrukt dat Müller op eigen verzoek besloot af te treden om verder te gaan als commissaris.
Toch zijn er volgens het Handelsblatt aanwijzingen dat het minder harmonieus verliep. Müller zou hebben verwacht dat ze meer kon blijven investeren in digitalisering en e-commerce. Maar het Britse private-equitybedrijf CVC, dat 85 procent van de aandelen heeft, zou hebben aangedrongen op meer aandacht voor de kosten.
“CVC wordt nerveus”, verneemt de krant uit kringen rond het bedrijf. Douglas gaat gebukt onder hoge rentebetalingen, omdat de overname door CVC in 2015 met schulden werd gefinancierd. In de zomer had Douglas een schuld van 2,2 miljard euro, zeven keer zoveel als de brutobedrijfswinst.
Winstgevendheid moet omhoog
Wat er van Sander van der Laan verwacht wordt? Daarover is president-commissaris Kreke, wiens familie een minderheidsbelang heeft, duidelijk. “Hij heeft de omzet en het bedrijfsresultaat van Action in slechts enkele jaren aanzienlijk verhoogd. Dit maakt hem een ideale kandidaat om Douglas naar de volgende fase te leiden.” Van der Laan moet zich volgens hem vooral gaan richten op het verbeteren van processen voor de online business en de winstgevendheid verder opschroeven.
Van der Laan weet sinds 3i bij Action in elk geval hoe het is om met een private-equitybedrijf te werken. Hij had al een positief beeld bij private equity en dat werd de afgelopen jaren alleen maar bevestigd. “Omdat ik het gevoel had én heb dat je in een private-equitysituatie meer snelheid kunt maken, dat je rationelere besluiten neemt en dat je dichter bij het pure ondernemerschap staat”, zei Van der Laan begin 2020 tegen RetailTrends.
Er gaan al enkele jaren geruchten dat CVC het cosmeticabedrijf naar de beurs wil brengen. Maar gezien het huidige beursklimaat en de onzekere vooruitzichten zal dat voorlopig niet gebeuren. “De komende twee jaar staat er bij Douglas geen beursgang gepland”, weet het Handelsblatt.