Sander van der Laan begint dinsdag, 1 november, als ceo van Douglas. Hoe staat de grootste beautyretailer van Europa ervoor? Een overzicht.


Groei, groei, groei. Sinds de start in 1993, met één winkel in Enkhuizen, is dat het verhaal van Action. Als Sander van der Laan eind 2015 aantreedt als ceo heeft de koopjesketen uit het West-Friese Zwaagdijk 655 winkels in zes landen. Niet mis. Maar in de jaren die volgen, gaat er nog een tandje bij.


Onder leiding van Van der Laan groeit Action uit tot een keten met bijna tweeduizend winkels in negen landen. De omzet stijgt van zo'n 2 miljard naar 6,8 miljard euro in 2021. Action, in handen van de Britse private-equityfirma 3i, behoort volgens Deloitte tot de snelstgroeiende retailers ter wereld.


Het wordt even schakelen voor Van der Laan. Bij Douglas, waar hij dinsdag begint, hangt de vlag er wat anders bij.


Van 2400 naar 1900 winkels

Waar Action ook in coronatijd doorgroeit, ziet Douglas de omzet teruglopen. In het boekjaar 2019/2020 blijven de verkopen als gevolg van winkelsluitingen steken op 3,2 miljard euro, een daling van 6,4 procent. De brutowinst van de parfumerieketen neemt met 16,7 procent af en komt op 292 miljoen euro uit.


De kosten...