RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Jenny van Doorn, hoogleraar dienstenmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, over dynamisch afprijzen bij Albert Heijn. 


Producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen met korting verkopen. Dat principe bestaat natuurlijk al jaren. Maar Albert Heijn pakt het sinds deze week ietsje anders aan. 


Via een algoritme gaat de supermarktketen de producten in de winkels dynamisch afprijzen. Zo wil Albert Heijn voedselverspilling tegengaan. Hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting voor de consument. Op de digitale schapkaartjes begint het met 25 procent korting. In de loop van de dag loopt de korting op tot 40 procent en uiteindelijk tot 70 procent.


Vindt u dit een goede stap?

“Het is altijd goed als je voedselverspilling terugdringt. Wat dat betreft is het een goede stap. Maar we moeten ons wel realiseren dat de grootste verspilling bij de consument zit. Afhankelijk van hoe je rekent en naar welk land je kijkt, gooien mensen tussen de 10 en 25 procent van de dingen die ze...