In Duitsland naderen veel eigenaren van familiebedrijven de pensioengerechtigde leeftijd. Voor Nederlandse ondernemers biedt dat een mooie kans om via een bedrijfsovername in één klap flink te groeien. Dit zijn belangrijke do's & don'ts. 


Nederlandse retailers proberen met wisselend succes hun keten uit te breiden naar Duitsland. Het blijkt in de praktijk bepaald niet makkelijk om de successen uit Nederland te vertalen naar de oosterburen, zeker wanneer je de hele organisatie van onderop zelf moet opbouwen.


Voordelen van bedrijfsovername

Een handige manier om een aantal stappen over te slaan, is daarom het overnemen van een bestaande winkelketen, zegt Esther Tromp, internationaal M&A-advocaat bij FIRM/WARE, gespecialiseerd in Duitsland. “De juiste tone-of voice pakken in een andere cultuur doe je niet zomaar. Met een bedrijfsovername haal je de noodzakelijke kennis van de markt in huis.”
 

Daarbij kun je hiermee een interessante schaalgrootte bereiken en een goede marktpositie verwerven, zegt Fredrik Jonker, die als partner bij M&A-specialist Marktlink vooral actief is in Nederland en Duitsland en ervaring heeft in het management van Aldi Nord in Oost-Duitsland....