De metaverse is voor een deel van de retailers nog een idyllische wereld. Toch ontginnen steeds meer luxe-, sport- en modemerken voorzichtig dit virtuele gebied. Of je nu van mening bent dat de metaverse de meest ontwrichtende innovatie is van dit decennium, óf je besluit deze trend aan je voorbij te laten gaan: uit deze praktische tips van H&M kan iedere retailer lering trekken. 

 

Als directeur van H&M Beyond weet Oliver Lange als geen ander dat het moeilijk kan zijn om innovatieve stappen te zetten in een multinational. Met een klein team van drie mensen jaagt hij innovatie aan vanuit zijn hub in Berlijn. Niet dat alle creatie hier plaatsvindt. “Het gaat er niet om dat wij alle ideeën hebben, maar dat we relevante vragen stellen. Impact komt voort uit het beantwoorden van de juiste vragen”, vertelde hij op het podium van het RetailTrends-evenement What’s Next in Retail Tech. 

 

De missie van Lange: duurzame services creëren die het leven van de H&M-klant leuker maakt. Liefst op een zo duurzaam mogelijke manier. “We moeten zo dicht mogelijk bij het moederschip zijn om veranderingen teweeg te brengen, maar ook ver weg om disruptief en kritisch te zijn.” Deze drie disruptor-lessen kun je...