Gemiddeld genomen staan ontbijtgranen in de supermarkt zo’n zeven maanden in een pak voordat het in een ontbijtkom belandt. En dan ook nog bomvol suiker. Dat moet radicaal anders, vond Valentine van der Lande. En dus ontstond daar Oot: de suikervrije granola-startup die ontbijtgranen rechtstreeks bij zo’n 150 duizend klanten door de brievenbus thuisbezorgt. 

 

Deze maand viert Oot de mijlpaal van 150 duizend klanten. Gefeliciteerd! Hoe verging het jou de afgelopen vier jaar, sinds de livegang? 

“In de eerste instantie heb ik best wel geworsteld om tot de perfecte receptuur te komen. Daar zijn ook allerlei experts bij aangehaakt: voedingswetenschappers, diëtistes. Zelfs chefkoks. Ik wilde niet bezuinigen op de kwaliteit van de ingrediënten. Toch kunnen we onze prijs competitief houden met de prijs van supermarkt-granola. Omdat we rechtstreeks bij de consument bezorgen, hebben we veel minder schakels: er hoeft niets naar een supermarkt en andere tussenpersonen. Daardoor kunnen we de prijs toch nog behapbaar houden voor deze kwaliteit.”

 

Waarom zou iemand eerder kiezen voor Oot dan voor een pak ontbijtgranen uit de supermarkt? 

“We verschillen op drie punten van de producten uit de...