RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: supermarktdeskundige Erik Hemmes, over de tabakswet die de verkoop van sigaretten en shag in supermarkten per 2024 verbiedt.

 

Over minder dan een jaar is het zover: in de strijd om Nederlanders te laten stoppen met roken, moeten supermarkten hun duit in het zakje doen. Vanaf 1 januari 2024 moeten ketens alle tabaksproducten uit de winkel hebben geband. Het kabinet heeft deze week aangekondigd de maatregelen te verzwaren: vanaf 2030 kunnen rokers alleen nog terecht in tabaksspeciaalzaken. Wat gaan hier de effecten van zijn?

 

Direct de hamvraag: wat gaat er met supermarkten gebeuren wanneer ze geen tabak meer mogen verkopen? 

“Vijfhonderd supermarkten in Nederland gaan het niet redden. 


De verkoop van tabak heeft een omzetmarktaandeel van gemiddeld zes procent. Dat klinkt niet veel, maar is het wel wanneer je praat over zes procent van 48 miljard euro. Het gaat dan om 2,8 miljard euro. Die omzetten zijn heel hoog, en het is heel snel verdiend. Een klant komt binnen, bestelt een pakje Marlboro bij de servicebalie, en klaar is de verkoop van een product van acht euro. 
 

Hoewel het...