De consolidatieslag in supermarktland zet zich voort. Albert Heijn groeit verder en Jan Linders sneuvelt. Wat betekent dit voor het Nederlandse supermarktlandschap?


‘Mooi nieuws!’ Vijf breed lachende gezichten op de foto. Het persbericht waarin Albert Heijn en Jan Linders hun samenwerking aankondigen moet vooral positiviteit uitstralen. ‘Jan Linders blijft met deze stap een krachtige speler in het zuiden van Nederland’, klinkt het. ‘Voor Albert Heijn is de samenwerking een mooie kans om ook in deze regio voor meer klanten de winkel om de hoek te zijn’.


De werkelijkheid is niet alleen feest. Op het servicekantoor van Jan Linders verdwijnen banen. Liefhebbers van de Jan Linders-formule raken 'hun' supermarkt kwijt. Want Jan Linders mag als bedrijf dan blijven bestaan, de supermarktformule verdwijnt uit het straatbeeld. Het familiebedrijf wordt in één klap de grootste franchisenemer van Albert Heijn. Concreet: van de 63 Jan Linders-supermarkten veranderen er 52 in Albert Heijn-franchisezaken. Ook veranderen tien eigen filialen van Albert Heijn in...