Nog geen vijf jaar na oprichting twee branchegenoten overnemen én ruimte zien voor extra uitbreiding: PLNTS.com is geen doorsnee startup. En met verzending naar 27 landen houdt de Nederlandse webshop er ook nog een explosieve expansiestrategie op na. De wereld van ‘plantgekkies’ lijkt alleen maar groter te worden, als je het e-commercemanager Rens Drost vraagt.
Waar is het idee voor een plantenwebshop ontstaan?
“Door vier broers van familie Mostert is het ontstaan om online stekjes te verkopen. Dat komt niet volledig uit de lucht vallen: al generaties lang levert deze familie planten aan bedrijven als Hornbach en grote tuincentra vanuit Nieuwerkerk aan de IJssel. Eén van de broers, Matthias Mostert, kwam tijdens een afstudeerproject op het idee om babyplanten online te verkopen. Zijn broer Jesse heeft het opgepakt, waarna het merk sinds de afgelopen drie jaar qua populariteit door het dak ging.
We zijn eigenlijk heel klein begonnen. Letterlijk: het...
Nog geen vijf jaar na oprichting twee branchegenoten overnemen én ruimte zien voor extra uitbreiding: PLNTS.com is geen doorsnee startup. En met verzending naar 27 landen houdt de Nederlandse webshop er ook nog een explosieve expansiestrategie op na. De wereld van ‘plantgekkies’ lijkt alleen maar groter te worden, als je het e-commercemanager Rens Drost vraagt.
Waar is het idee voor een plantenwebshop ontstaan?
“Door vier broers van familie Mostert is het ontstaan om online stekjes te verkopen. Dat komt niet volledig uit de lucht vallen: al generaties lang levert deze familie planten aan bedrijven als Hornbach en grote tuincentra vanuit Nieuwerkerk aan de IJssel. Eén van de broers, Matthias Mostert, kwam tijdens een afstudeerproject op het idee om babyplanten online te verkopen. Zijn broer Jesse heeft het opgepakt, waarna het merk sinds de afgelopen drie jaar qua populariteit door het dak ging.
We zijn eigenlijk heel klein begonnen. Letterlijk: het achterliggende idee was om eigen stekjes te verkopen, die klanten vervolgens zelf moesten kweken. Dat bleek een schot in de roos voor mensen die hobbymatig planten houden. Zij lopen er niet warm voor een kant-en-klare palm in de hoek van de kamer te zetten.
Die community groeide gigantisch tijdens corona. Kamerplanten zijn hotter dan ooit, doordat de meeste mensen zich tijdens alle lockdowns meer gingen verdiepen in de gezondheidsvoordelen van groen en hun thuisomgeving wilden verbeteren. Men ging massaal met kamerplanten aan de gang.”
Het is niet zo dat jullie de enige aanbieder in de markt zijn, met grote spelers als Intratuin en online winkels als Plantsome. Waarin zijn jullie uniek?
“Ons onderscheidend vermogen zit ‘m in de stekjes die we verkopen. Die zijn niet te krijgen bij Intratuin. Dankzij onze achtergrond in de kwekerijen zijn we in staat om bijzondere of exotische soorten te creëren. Denk aan planten met half-witte of roze bladeren, bijvoorbeeld. En daar is vraag naar, want niet heel zelden zijn mensen bereid om een paar honderd euro te betalen voor een kamerplant. En daar verkopen we dan honderd van op één dag. Er is een enorme hype ontstaan rondom bijzondere, nieuw gekweekte planten.
Daar plukken we de vruchten van. Onze Instagram-pagina wordt door 250.000 mensen gevolgd, en een post wordt enkele duizenden keren geliket. Dat redt een ‘normaal’ tuincentrum niet. Wij zetten echt in op de plantgekkies.” (Lacht) “Niet dat ik hen per se zo noem, hoor. Zo noemen ze zichzelf gekscherend.”
Jullie hebben dus een community aan ‘plantgekkies’ gecreëerd op social media. Hoe pak je dat aan?
“Het scheelt enorm dat alles is begonnen bij de verkoop via Instagram. Na een paar maanden is daar een webshop boven komen hangen. Maar daarnaast zijn we goed gebleken in het creëren van een sneeuwbaleffect. De helft van de klanten deelt foto’s van een nieuwe aanwinst en tagt ons daarin. Onze merknaam wordt dus gratis verspreid onder hun volgers. Als wij die content vervolgens ook delen, zorgt dat weer voor betrokkenheid onder de klanten.
Die dynamiek werkt enorm goed. Maar vergis je niet: het gaat niet vanzelf. We zoeken mensen heel actief op. Zo zorgen we voor interactie door mensen bijvoorbeeld nieuwe plantnamen in te laten sturen. Maar ook deden we vorig jaar voor het eerst een growth-challenge, waarin klanten een stekje meegestuurd kregen met een klein meetlint. Ze kregen de vraag of ze ons een half jaar lang op de hoogte wilden houden over de groei van het plantje. Dat is een half jaar; moet je nagaan hoeveel betrokkenheid je daarmee krijgt.”
De focus ligt dus vooral op Instagram. Hebben jullie de TikTok-generatie ook in het vizier?
“Absoluut. Met een video bereiken we meer dan honderdduizend consumenten. Maar qua doelgroep focussen we ons meer op vrouwen in de leeftijd tussen de 20 en 45 jaar, met huizen in de binnenstad zonder tuin. Mensen met een eigen woning denken meer na over planten in huis, dus we zien aan onze besteldata minder klanten rond de achttien jaar.
Toch sluit ik niet uit dat die hype op den duur overspringt naar de nieuwe generatie. Vroeger waren planten een beetje suf, maar de markt is echt veranderd: planten staan echt niet alleen meer bij oma op de vensterbank. Planten zijn veel meer onderdeel van het interieur. Zoals een philodendron met een roze blad, die goed in een roze interieur past. Daarin zien we een steeds grotere groep klanten: interieurliefhebbers. We richtten ons voornamelijk op de ‘plantgekkies’ die telkens nieuwe stekkies kochten om hun verzameling uit te breiden, maar we moeten ons ook gaan richten op de interieurliefhebber die een plant van anderhalve meter als statement piece in de kamer wil hebben.”
Met de overname van 123planten.nl en 123kantoorplanten.nl zeggen jullie te willen uitgroeien tot een belangrijke speler in de business. Terwijl jullie al best van formaat zijn.
“Dat klopt. In totaal leveren we op dit moment aan 27 landen, in bijna heel Europa. Leuk feitje: onze corebusiness zit meer in Duitsland en Frankrijk dan in België en Nederland. Uit deze vier landen komt het overgrote deel van de omzet vandaan. We leveren wel naar landen als Italië, Spanje, Hongarije en Zweden, maar dan heb je het over een handjevol orders per maand. Daar willen we dus heel hard gaan groeien. Maar denk bijvoorbeeld ook aan Polen, het één na grootste kamerplantenland van Europa. In dit soort gebieden liggen heel veel kansen.
Vooralsnog leveren we alles vanuit Nieuwerkerk aan de IJssel, maar dat gaat op den duur niet meer. We willen op termijn kijken naar andere manieren, zoals dropshipping. Maar daar ligt niet onze focus; eerst willen we de doelgroep uitbreiden en groter worden in de landen waar we al aanwezig zijn.”
Op dit moment zitten jullie vol op de online component. Komt daar ook een fysieke tak bij?
“Dat staat nog niet op de radar. Dat komt mede doordat we zo versplinterd zijn over allerlei landen. Offline marketing zoals een spotje op de radio is hartstikke leuk, maar als je dat in Nederland alleen doet, schiet je met hagel. Het volledige businessmodel is online georiënteerd, dus er zijn nog geen concrete plannen. Het zou dan eerder gaan om een pop-up store in een grote stad. Maar in de eerste jaren moet je zoveel klappen incasseren, dat je keuzes moet maken.”