Geen tien cent voor een leeg colablikje of waterflesje, maar drie euro voor een gedragen spijkerbroek: startup New Optimist komt dit najaar met een volledig eigen statiegeldsysteem op kledingstukken. Een vraagstuk waar de supermarktbranche over valt, weet een enkel merk van eigen bodem binnen drie jaar op te lossen. Medeoprichter Xander Slager: “We zijn het buitenbeentje in de branche.”

 

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van zo’n systeem? 

“Dat gaat echt terug tot in het hart van ons bedrijf. Toen we drie jaar geleden nadachten over hoe een modebedrijf in de toekomst eruit moet zien, kwamen we op drie principes uit: sociaal, circulair en lokaal. Die eerste pijler vinden we zelf heel logisch: we hebben mensen aan het werk met salarissen die we ook redelijk vinden voor onszelf, onze partner of onze kinderen. Dat is vrij ongebruikelijk in deze industrie. We leiden ze daarbij ook op met een praktijkopleiding, in samenwerking met de gemeente Amsterdam.
 

De andere twee pijlers – lokaal en circulair – hangen enorm met elkaar samen. Omdat we ons al vanaf dag...