De Aziatische supermarktketen Amazing Oriental groeit met (gemiddeld) twee winkels per jaar. Om deze groei mogelijk te maken, is een distributienetwerk nodig dat dit kan faciliteren. Met Locus WMS is Amazing Oriental optimaal voorbereid op de toekomst.
Met 24 supermarkten in Nederland is Amazing Oriental de grootste Aziatische foodretailer in Nederland. Het bedrijf achter deze keten, Oriental Holding Europe, doet echter veel meer dan alleen foodretail. “Wij zijn de grootste handelsonderneming in Aziatische levensmiddelen. Als groothandel leveren wij aan afnemers in heel Europa en via onze webshop ontvangen we ordersvanuit het hele continent. Daarnaast hebben we onder de naam Amazing Taste een restaurantconcept ontwikkeld”, vertelt Patricia Sjauw-Eik, chief operating officer (COO) van Oriental Holding Europe. “We groeien al sinds de opening van de eerste winkel in 1986 en de ambitie om te groeien is er nog altijd. Zo hebben we onlangs een filiaal in Antwerpen geopend.”
Efficiënter werken
Voorheen was groeien voor het bedrijf vrijwel onmogelijk. Het bedrijf kampte met inefficiënte logistieke processen, omdat er geen goede systeem-ondersteuning was. “Een aantal jaar geleden hadden we nog geen echt warehouse management systeem (WMS). Alles zat in het hoofd van een paar mensen en orderpicken deden we met pen en papier. Dat was geen houdbare situatie. Onze medewerkers moesten steeds langer doorwerken om alle orders de deur uit te krijgen en konden lastig vrijnemen.”
Het bestellen vanuit de supermarkten gebeurde met een point-of-sale-systeem, waarin ook de voorraden in de warehouses werden beheerd. “Dat systeem had echter niet de functionaliteit die je van een WMS mag verwachten. Van sturing op efficiëntie was absoluut geen sprake.”
“De foodretail stelt speciale eisen aan een WMS.”
ERP-systeem
Behalve een nieuw WMS, was het noodzakelijk een nieuw ERP draaiende te hebben om te werken volgens een single source of truth. Daarvoor werd SAP Business One geselecteerd. Dat stelde Sjauw-Eik voor een lastige keuze: kunnen de twee warehouses worden aangestuurd door de WMS-module van dit ERP-systeem? Of is een best-of-breed WMS nodig? “Ik weet dat er meerdere ERP-systemen zijn met de nodige WMS-functionaliteit, maar de foodretail stelt speciale eisen aan een WMS. Denk bijvoorbeeld aan de registratie van THT-data, werken op basis van FEFO (first expire, first out) en de afhandeling van dagverse producten.”
Veelzeggende cijfers
Sinds de retailer met Locus WMS werkt, is de productiviteit in de warehouses mede door gebruik van barcodescanning flink gestegen. Zo is er een productiviteitsverbetering van 10 tot 14 procent. De voorraadbetrouwbaarheid is verbeterd van 80 naar 99,9 procent en de jaarlijkse voorraadtelling neemt nu maar 12 uur in plaats van 3 dagen in beslag. De order fulfilment ligt op dit moment op 97 tot 98 procent. Sjauw-Eik: “Dat de voorraadnauwkeurigheid nu 99,9 procent is, is echt bijzonder en heb ik nog nooit eerder gezien. Als je zorgt dat je voorraad goed bijgehouden wordt en het systeem volgt, dan ben je eigenlijk nooit pallets kwijt en blijven pick- en telfouten beperkt. Op onze picklocaties worden nog weleens fouten geconstateerd, maar onze bulk is eigenlijk altijd correct.”
“Locus WMS is stabiel, werkt prettig en zorgt ervoor dat onze mensen efficiënt kunnen werken, met minder stress.”
Zo geleerd, zo gedaan
Hoe belangrijk deze cijfers dan ook zijn, Pearlsy Sjauw geeft aan dat ze vooral blij zijn dat de medewerkers graag met het systeem werken. “Locus WMS is stabiel, werkt prettig en zorgt ervoor dat onze mensen efficiënt kunnen werken, met minder stress. Een medewerker vertelde laatst dat hij vroeger wel twee uur deed over een order; nu is dat 45 minuten. Hierdoor kunnen we veel meer volume draaien met hetzelfde aantal mensen”, aldus de supply chain solutions manager van Amazing Oriental. Een ander groot voordeel dat Sjauw-Eik noemt, is dat medewerkers snel met Locus WMS aan de slag kunnen. “De learning curve is heel klein, iedereen kan er zo mee werken. Dat is voor ons een groot voordeel, omdat het personeelsverloop onder de uitzendkrachten best groot is.”
Extra stap
“Ten tijde van de implementatie zijn er wat kinderziektes geweest, waarmee we moesten dealen”, besluit Sjauw. “Dat komt ook omdat we in één klap overgingen op drie nieuwe systemen - ERP, WMS en POS - en we deze snel wilden implementeren. Samen met Centric zijn we voor elke kinderziekte op zoek gegaan naar een oplossing. Centric was bereid hierin extra stappen te zetten. En daar gaat het uiteindelijk om.”
Reacties 0