Vandaag bestellen en morgen bezorgen, is bij veel webshops nog altijd de standaard afleveroptie. Terwijl de meeste consumenten met eenvoudige prikkels tot veel duurzamere opties zijn te verleiden.
Hugo Boss zit in een digitale transformatie die geen afdeling van het retailmerk ongemoeid laat. ''We willen de conversie vergroten door klanten meer flexibiliteit te bieden en levertijden te verbeteren'', vertelt vicepresident IT sales & omnichannel Pushpinder Kaur.
De welbekende streepjescode maakt plaats voor de QR-code. Retailers moeten hun kassa's aanpassen. Werk aan de winkel dus. Maar de nieuwe standaard voor productidentificatie biedt ook interessante kansen.
De gedoogperiode van zero-emissiezones is in 9 steden afgelopen. Retailers riskeren een boete als zij hier met vervuilende voertuigen het centrum in rijden. Hoe zit het ook al weer met die zero-emissiezones? En welke opties zijn er om winkels uitstoot- en boetevrij te bevoorraden?
Robots zijn een flexibele en schaalbare kracht in distributiecentra. Door continue innovatie worden die voordelen alleen maar groter, zo leert een rondje langs retailers als Kruidvat, My Jewellery en Adidas. "Voorheen liep een orderpicker 10 kilometer per dag, nu hooguit 3."
De ongebreidelde bouw van XXL-distributiecentra voor retailers roept weerstand op in de samenleving. Wat betekent dat voor het distributiecentrum van de toekomst?
Bestseller beschikt in Europa over een netwerk van 10 verschillende distributiecentra, in alle soorten en maten. Svend Sørensen van het modeconcern vertelt hoe die bonte mix wordt aangestuurd.
Er is genoeg gaande in de retailwereld. Enerzijds heeft een aantal retailers het lastig om het hoofd boven water te houden. Anderzijds vragen nieuwe technologieën, veranderend consumentengedrag en nieuwe wetgeving op het gebied van duurzaamheid en security om het opstellen van nieuwe business modellen die toekomstbestendig zijn. Daarmee breken nieuwe tijden aan. We laten vanuit Centric graag zien hoe we hier concreet bij helpen, maar ook wat onze visie is op de belangrijke thema’s van dit moment.
Hoe wapen je je organisatie tegen de toenemende kans op cyberaanvallen? Roel Wijnands adviseert retailers om risico’s te identificeren en maatregelen te nemen. Daarnaast pleit de chief information security officer van Centric voor meer bewustwording, ook op de winkelvloer. “Ik betwijfel of winkelmedewerkers het in de gaten hebben als je een usb-stick in een kassasysteem stopt.”
De Aziatische supermarktketen Amazing Oriental groeit met (gemiddeld) twee winkels per jaar. Om deze groei mogelijk te maken, is een distributienetwerk nodig dat dit kan faciliteren. Met Locus WMS is Amazing Oriental optimaal voorbereid op de toekomst.
De druk om als fashionretailer duurzaam te opereren, wordt steeds groter. Denk hierbij aan de steeds toenemende invloed van internationale richtlijnen als de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties (VN) en de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). De combinatie van deze externe factoren moet leiden tot een grotere bijdrage van retailers aan de doelstellingen op het gebied van klimaat en duurzaamheid. Retailers beginnen zich steeds meer bewust te worden van het feit dat duurzaamheid here-to-stay is.
De tijd dat retailers standaard voor de snelste en krachtigste hardware kozen zonder op het uiterlijk te letten, is allang voorbij. HP merkt dat retailers steeds vaker bewuste keuzes maken op het gebied van design, eenvoud en duurzaamheid. Business development manager Joeri Pelle van HP Retail & Industry Solutions: “Retailers kunnen de componenten kiezen die het beste passen bij hun bedrijfsvoering.”