De tijd dat retailers standaard voor de snelste en krachtigste hardware kozen zonder op het uiterlijk te letten, is allang voorbij. HP merkt dat retailers steeds vaker bewuste keuzes maken op het gebied van design, eenvoud en duurzaamheid. Business development manager Joeri Pelle van HP Retail & Industry Solutions: “Retailers kunnen de componenten kiezen die het beste passen bij hun bedrijfsvoering.”

 

De komende zes jaar zullen Nederlandse retailers bijna 800 miljoen euro extra moeten investeren in digitalisering. Dat is een half procent van hun gezamenlijke omzet, blijkt uit recente berekeningen van onderzoeksbureau SEO. Wie niet investeert, dreigt zichzelf op achterstand te zetten in de concurrentiestrijd met (online) retailers uit Amerika en China. “Retailers steken pas geld in nieuwe technologie als vaststaat dat ze die investering terugverdienen”, zegt Joeri Pelle van HP over de investeringsbereidheid van retailers. “Neem een technologie als RFID die al jarenlang bestaat. Nu zien we point-of-sale-oplossingen ontstaan met bakken waarin klanten kledingstukken kunnen leggen om ze te scannen en af te rekenen. Retailers investeren in zo’n innovatie omdat die een positief rendement oplevert.”

 

Lange levensduur

Pelle is als business development manager verbonden aan de afdeling van HP die oplossingen voor retailers ontwikkelt. De focus ligt daarbij op maximalisatie van het rendement. “Retailers willen producten met een lange levensduur. Wij bezuinigen daarom niet op betrouwbaarheid”, stelt Pelle. “Neem de look-and-feel van onze producten. Voor retailers is het belangrijk dat de apparatuur in de winkel er mooi uitziet. Dat zie je terug aan het fraaie en herkenbare ontwerp van onze producten. Dat wij niet de dunste schermen op de markt leveren, heeft als reden dat wij blijven inzetten op kwaliteit. Een scherm op de toonbank moet niet alleen op dag één, maar ook na tien jaar nog steeds werken.”


Een ander focuspunt betreft het modulaire ontwerp van de producten. Retailers kunnen de hardware van HP op verschillende manieren inzetten en combineren. “Met Engage One bieden wij bijvoorbeeld panel-pc’s die op een voet, maar ook aan een paal of direct aan een wand kunnen worden bevestigd. Onder Engage Flex vallen de box-pc’s voor retailers die meer aansluit- en configuratiemogelijkheden nodig hebben. Met Engage Go hebben wij tablets ontwikkeld die retailers kunnen gebruiken als een vaste kassa of kiosk, maar ook kunnen ontgrendelen om mee te nemen op de winkelvloer. De laatste ontwikkeling is de Engage Express, een panel-pc die samen met een scanner, bonprinter en betaalautomaat tot een self-checkout kan worden gecombineerd.”

 

 

“Retailers willen hun point-of-sale zo eenvoudig mogelijk inrichten. Daar hoort geen aparte pinterminal meer bij.”

 

 

Wolf

Ruim twintig jaar na de start in de retailmarkt is HP uitgegroeid tot marktleider. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de propositie. Waar de grootste concurrenten blijven vasthouden aan de strategie om hardware, software en services te combineren tot één totaaloplossing, heeft HP vanaf het begin bewust ervoor gekozen om alleen te focussen op hardware. Het zijn de retailsoftware en services van een partner als Centric die van deze hardware een complete point-of-sale-oplossing maakt. Pelle: “Retailers kunnen zelf de beste hardware, software en dienstverlener kiezen. Ze zitten niet vast aan één totaaloplossing, maar kunnen de componenten en partijen selecteren die het beste passen bij hun bedrijfsvoering.”


Dat HP ook hardware ontwikkelt voor andere bedrijfstakken, leidt tot extra schaalvoordelen, kruisbestuiving en innovatie waarvan ook retailers profiteren. “Neem bijvoorbeeld een cruciaal onderwerp als cybersecurity. Onder de naam Wolf heeft HP allerlei tooling ontwikkeld die gebruikers beschermen tegen cyberaanvallen, maar ook helpen om de omgeving na een cyberaanval te herstellen. Zo hebben we een breed scala aan tools die we standaard met al onze hardware meeleveren”, legt Pelle uit.

 

Onzichtbaar

De volgende stap is dat hardware op de winkelvloer onzichtbaar wordt. Dat begint al met de pinterminal op de toonbank. “Retailers willen hun point-of-sale zo fraai en eenvoudig mogelijk inrichten. Daar hoort geen apart kastje meer bij. Een ontwikkeling is het integreren van de pinterminal in het klantenscherm, zodat de klant in de toekomst kan betalen door zijn pinpas of telefoon daartegenaan te houden”, vertelt Pelle.


Enkele retailers experimenteren al met winkels waarin helemaal geen checkout meer aanwezig is. “Dat zijn de winkels waar je als consument naar binnen loopt, jezelf identificeert, je boodschappen pakt en weer naar buiten loopt. Technologie is vrijwel onzichtbaar, maar natuurlijk hangen er wel camera’s en sensoren die registreren wat je pakt. Achter de schermen zijn daarvoor zware computers nodig om al die camerabeelden en sensordata te analyseren. Voor dit soort AI-toepassingen kunnen we de Z-workstations inzetten, onze krachtigste workstations die we oorspronkelijk voor andere bedrijfstakken hebben ontwikkeld.”

 

Impact op milieu

Retailers moeten niet alleen investeren in technologie, maar ook in duurzaamheid. Gaan digitalisering en duurzaamheid wel samen? Wat Pelle betreft wel. “HP publiceert sinds 1993 elk jaar een sustainability impact report waarin de doelstellingen en vooruitgang op het gebied van milieu, mensenrechten en digitale gelijkheid worden gerapporteerd. We verkleinen de impact bijvoorbeeld door onze producten steeds slimmer te verpakken en daarvoor steeds minder plastic te gebruiken. Daarnaast gebruiken we steeds meer gerecycled plastic en zorgen we ervoor dat onze producten aan het einde van hun levenscyclus grotendeels recyclebaar zijn. Afgezien daarvan: het gebruik van de nieuwste technologie geeft een optimale balans tussen energieverbruik en performance. Zo dragen we op verschillende manieren bij aan een lagere footprint van retailers.”

 

OCM 14 - Joeri Pelle HP Nederland, Amstelveen-001 (19)