De druk om als fashionretailer duurzaam te opereren, wordt steeds groter. Denk hierbij aan de steeds toenemende invloed van internationale richtlijnen als de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties (VN) en de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). De combinatie van deze externe factoren moet leiden tot een grotere bijdrage van retailers aan de doelstellingen op het gebied van klimaat en duurzaamheid. Retailers beginnen zich steeds meer bewust te worden van het feit dat duurzaamheid here-to-stay is.

 

Vanuit strategie en bedrijfsvoering kunnen we, hoewel er verschillende volwassenheidsniveaus zijn, stellen dat de omnichannelstrategie zijn intrede heeft gedaan binnen een groot deel van de fashionretailers, zoals bij H&M, Zara en Hunkemöller. Zij weten als geen ander de on- en offline-kanalen goed met elkaar te integreren, waardoor ze een eenduidig beeld krijgen van hun consumenten. Dit beeld krijgen zij ook door de data die uit transacties wordt gegenereerd slim te analyseren en te gebruiken. Bijvoorbeeld bij het opzetten van loyaliteitprogramma’s of het opstellen van gepersonaliseerde aanbiedingen en adviezen op basis van aankoophistorie.


Om dit mogelijk te maken speelt technologie een belangrijke rol. Dit begint al bij het omarmen, doorontwikkelen en toepassen van een omnichannelstrategie. Het belangrijkste onderdeel hiervan is een naadloos en modern point-of-sale-platform (POS) dat het mogelijk maakt om transactiedata te analyseren, op diverse niveaus en vanuit verschillende kanalen (online, winkel, kassa, self-checkout, et cetera). Combineer dit met AI (Artificial Intelligence), VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality) en je hebt een volledige technische basis die je strategie en bedrijfsvoering ondersteunt.

 

Duurzaamheid en technologie

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp binnen de fashionretail en vindt zijn uitwerking op diverse niveaus. De gehele keten (van modeontwerper tot fysieke winkel) wordt daarbij steeds meer in ogenschouw genomen. Wel is het zo dat de rol en mogelijkheden van technologie binnen de omnichannelstrategie in het bevorderen van duurzaamheid nog onderbelicht is. Om meer ondersteuning en handvatten te bieden, volgen hieronder drie invalshoeken die laten zien hoe technologie binnen de omnichannelstrategie duurzaamheid kan bevorderen.

 

 

De inzet van technologie maakt het mogelijk om de impact van producten (CO2-voetafdruk) te tonen.

 

 

Vergroten van transparantie

Consumenten beginnen zich steeds meer bewust te worden van de impact van hun aankopen op natuur, milieu en maatschappij. Fastfashion maakt steeds meer plaats voor duurzaam geproduceerde kleding of schoenen en platformen als Marktplaats en Vinted worden steeds vaker ingezet om mode een tweede leven te geven. Consumenten willen daarnaast meer van de oorsprong, het productieproces en de impact daarvan op de omgeving weten. Zij nemen in toenemende mate hun verantwoordelijkheid. De inzet van technologie binnen de omnichannelstrategie maakt het mogelijk om bijvoorbeeld de impact van producten (CO2-voetafdruk) te tonen. Een aantal grote Nederlandse retailers, zoals Xenos en Kruidvat, doet dit al. Door als fashionretailer hierover na te denken en dit te implementeren, wordt de transparantie naar de consument vergroot. Dit is een teken dat de fashionretailer zijn verantwoordelijkheid neemt en leidt uiteindelijk tot een hogere loyaliteit van de consument.

 

Verminderen van retourzendingen

Retourzendingen binnen de retail zijn iets van alledag en zullen nooit 100 procent te vermijden zijn. Hier is echter wel een slag te maken om een bijdrage te leveren aan de duurzaamheidspijlers. Retourzendingen leiden immers tot diverse (onnodige) vervoersbewegingen en hebben daardoor grote impact op het milieu. Om retourzendingen te verminderen, kunnen fashionretailers vanuit technologie een aantal zaken initiëren. Bijvoorbeeld het verbeteren van de getoonde productinformatie, zowel online als in de winkel. Anderzijds kunnen nieuwe technologieën zoals AI, VR en AR helpen om een virtuele paskamer voor de consument mogelijk te maken. Hierdoor weet de klant nog voordat hij een bestelling plaatst of het kledingstuk past en of het voldoet aan andere wensen/eisen. Er zijn diverse grotere retailers en merken, waaronder Gucci, die het concept van de virtuele paskamer al hebben toegepast. Zo’n concept kan ook worden ingezet in fysieke winkels en komt de shopervaring ten goede.

 

Voorraadoptimalisatie

Voorraad kost geld en ruimte. Het is daarom belangrijk dat deze zo goed mogelijk is afgestemd op het seizoen en de trends. Door vanuit POS-data, gekoppeld aan een warehouse management systeem (WMS), goed te kijken welke fastmovers en slowmovers er zijn, kan sneller worden geanticipeerd op toekomstige inkopen van huidige en nieuwe collecties. Dit zal leiden tot een verschuiving van voorraad of een andere invulling van de voorraad. Dit zou er ook toe kunnen leiden dat de voorraad beter over de verschillende kanalen en lokale winkels wordt verdeeld. Hierdoor wordt het juiste assortiment via het juiste kanaal aangeboden. Dit leidt tot minder bewegingen van de voorraad en voorkomt het vernietigen van kleding. Livera is als bekende fashion retailer gestart met het concept ship-from-store in samenwerking met DHL om zo beter om te gaan met voorraden gedurende de verkoopcyclus van een seizoen.

 

Concrete mogelijkheden

Bovenstaande invalshoeken zijn slechts enkele van de vele technologische mogelijkheden voor fashionretailers die binnen de omnichannelstrategie kunnen worden gebruikt om duurzaamheid te bevorderen. Ze zijn zo concreet dat hiermee relatief gezien snel winst kan worden behaald. We verwachten dat fashionretailers door het omarmen van deze invalshoeken binnen hun omnichannelstrategie stappen zetten om duurzaamheid te bevorderen.