Er breken betere tijden aan, voorspelt De Nederlandsche Bank (DNB). De analisten van DNB verwachten dat de economie in ons land de komende twee jaar met 1,5 procent groeit. Dat is een flink stuk meer dan de groeicijfers van de afgelopen twee jaar: 0,1 procent in 2023 en 0,9 procent in 2024. Dat de economie sneller groeit, is voor een belangrijk deel te danken aan de toenemende koopkracht van consumenten. DNB verwacht dat de uitgaven van consumenten dit jaar met 2,1 procent en volgend jaar met 1,8 procent groeien. Goed nieuws dus voor retailers.
Of de voorspellingen uitkomen, is nog maar de vraag. We zien allemaal om ons heen de temming in de samenleving veranderen en de onzekerheid over de toekomst toenemen. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld zijn de geopolitieke spanningen voelbaar. Elke retailer weet dat consumenten in onzekere tijden graag de hand op de knip houden. Dan hebben we het nog niet over de dreiging van stijgende handelstarieven, die de uitgaven van consumenten nog verder kunnen drukken.
Retailers zullen dus op het scherp van de snede moeten blijven opereren. Dat geldt dus ook voor Simac als toonaangevende IT-partner in deze sector. Daarom blijven we onderzoeken wat de voortdurend veranderende behoeften van retailers zijn, zodat wij daar zo goed mogelijk op kunnen inspelen. Dat dit geen loze woorden zijn, mag blijken uit de aanstelling van Anneke Veldink als Managing Director Retail. Onder leiding van Anneke gaan we onze focus op deze voor de economie zo cruciale sector verder versterken.
In dit magazine staan enkele verhalen die laten zien hoe we inspelen op de behoeften van retailers. Neem supermarktketen PLUS, waarvoor wij het IT landschap op intelligente wijze monitoren om cyberaanvallen vroegtijdig in de kiem te smoren. Of denk aan Zebra, waarmee we nieuwe IT-oplossingen ontwikkelen om de schaarse winkelmedewerkers zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten. Dat resulteert niet alleen in lagere kosten, maar ook in betere service aan consumenten.
Het is niet alleen onze taak om retailers te ondersteunen bij hun IT-vraagstukken, maar ook om nieuwe trends en innovaties te signaleren en de mogelijkheden daarvan te verkennen. Daarom hebben we begin dit jaar voor het tweede opeenvolgende jaar samen met klanten en partners een bezoek gebracht aan ’s werelds belangrijkste retailbeurs, NRF’25 Retail’s Big Show in New York. In dit magazine lees je welke ontwikkelingen jouw leven als retailer kunnen veranderen. Ik wens je veel inspiratie.
Peter Plaum,
Directeur Business Development bij Simac
Reacties 0