Simac legt nog meer dan voorheen de focus op retail. Dat betekent dat klanten een aantal structurele verbeteringen mogen verwachten. CEO Maartje van Schagen: “Als we als organisatie stappen vooruit willen zetten, moeten we keuzes maken. En we blijven nadrukkelijk voor retail kiezen.”

 

Maartje is nu ruim een jaar CEO van Simac. Dat jaar is goed bevallen. “Het is een enorm mooie opdracht om dat wat mijn vader heeft neergezet, verder te mogen uitbouwen. Natuurlijk verschillen we hier en daar van visie, maar over één ding denken we exact hetzelfde: dat het belang van de klant altijd voorop staat. Daarom willen we nog sterker focussen op de branches waarin we actief zijn. En één van de belangrijkste branches is retail.”


In haar gesprekken met klanten hoort Maartje hoogstpersoonlijk dat het voor veel retailers een uitdagende tijd is. “Dat vraagt het nodige van ons partnerschap. Ik hoop en denk ook dat veel retailers ervaren dat Simac voor ze klaar blijft staan, zowel in goede als slechte tijden. Dat betekent allereerst dat we ze moeten helpen met de dagdagelijkse operatie. Dat we ervoor zorgen dat de winkels zo goed mogelijk blijven draaien, zodat retailers alles eruit kunnen halen wat erin zit. Tegelijkertijd moeten we hen met innovatieve oplossingen in staat stellen om hun total cost of ownership structureel omlaag te brengen. Beide opdrachten zijn belangrijker dan ooit, juist nu retailers zo onder druk staan.”

 

Groeipijnen

Als CEO blijft Maartje kritisch. “We moeten vaststellen dat echt niet altijd alles goed gaat. We kampen met wat groeipijnen nu we van de kleinere wendbare start-up die we ooit waren, doorgroeien naar een grote volwassen procesorganisatie die tegelijkertijd flexibel moet blijven. Hoewel we dat zo veel mogelijk proberen te voorkomen, voelen in sommige gevallen ook klanten deze groeipijnen.


Dit jaar zetten we dan ook echt in op het doorvoeren van structurele verbeteringen om de kwaliteit van de dienstverlening verder omhoog te brengen. Ik waardeer het zeer dat we van onze klanten daarvoor de ruimte krijgen en dat ze aangeven met ons te willen meedenken. Dat laat zien wat de waarde is van partnerschap: dat je in goede en slechte tijden voor elkaar klaarstaat.”


Wat partnerschap inhoudt, blijkt ook uit de reis naar NRF’25 Retail’s Big Show, ’s werelds grootste vakbeurs voor retailers in New York. Samen met klanten en partners heeft Simac niet alleen de beurs bezocht, maar ook bedrijfsbezoeken gebracht aan inspirerende retailers. “Tijdens zo’n reis leer je elkaar op een andere manier kennen. We vinden die verbinding met onze klanten belangrijk”, stelt Maartje. “Bovendien is zo’n bezoek ook inhoudelijk van grote waarde. We willen proactief met innovatie bezig zijn en onze klanten op dat vlak graag helpen.”

 

Maartje van Schagen, CEO van Simac:
“Dat is de waarde van partnerschap: dat je in goede en slechte tijden voor elkaar klaarstaat.”

 

Keuzes maken

Zoals aangegeven is retail één van de branches waarop Simac een sterke marktpositie heeft. “Als we als organisatie stappen vooruit willen zetten, moeten we keuzes maken. En we blijven nadrukkelijk voor retail kiezen”, stelt Maartje.


“Dat betekent onder meer dat we de voor retail relevante onderdelen uit ons brede generieke IT-portfolio bij elkaar brengen en toepasbaar maken voor deze branche. Dat betekent ook dat we gaan investeren, onder meer in extra mensen. We hebben tegenover onze klanten de plicht om onszelf in de retailbranche verder te ontwikkelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dat samen met onze uiterst betrokken medewerkers voor elkaar krijgen.”


Kom meer te weten over Simac