Instore technologie verbindt online en offline, maar het aanbod is groot en het tempo van innovatie ligt hoog. Het stelt retailers voor moeilijke keuzes. Bepaal maar eens met welke tools je op lange termijn het verschil maakt en welke vooral een entertainmentfunctie hebben.


Een robot die klanten welkom heet, slimme passpiegels tonen hoe een jurk of broek staat zonder dat je deze hoeft aan te trekken, augmented reality-brillen brengen de winkel tot leven, beacons sturen via een bluetooth-signaal pushberichten naar bezoekers en 3D-hologrammen in de etalage lokken voorbijgangers de winkel in. Dit is geen aflevering van The Jetsons, maar een kleine greep uit instore technologie die al enige tijd op de markt is. Een retailer die bereid is om diep in de buidel te tasten, transformeert zijn winkel in een handomdraai tot een hightech speelplaats. Een recente enquête van IBM Institute for Business Value onder Amerikaanse retailbestuurders wees bijvoorbeeld uit dat 41 procent op dit moment al gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie in de winkels. Een groep van 29 procent zegt dit binnen nu en drie jaar te gaan doen.


...