De snelst stijgende factor in het creëren van onderscheidend vermogen is maatschappelijk verantwoord ondernemen, las ik in de onlangs verschenen Berenschot Strategy Trends 2019. Het staat na kwaliteit en innovatie op een derde positie en verwerft daarmee definitief een plek op de strategische agenda. Retailers zien mvo naast klantbeleving zelfs als belangrijkste factor om zich te onderscheiden.


Dat is goed nieuws, maar ook opmerkelijk. Want andere factoren zoals prijs, gemak of kwaliteit spelen voor de meeste consumenten een grotere rol bij de aanschaf van producten dan duurzaamheid. Blijkbaar verwachten retailmerken dat de interesse en aandacht van de shopper voor duurzaamheid en mvo blijven groeien. Er spelen nog meer factoren mee.


Maatschappelijke waarde leveren
Steeds meer ondernemers zijn intrinsiek gemotiveerd om bij te dragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen en willen de wereld beter achterlaten voor hun kinderen. Dat geldt niet alleen voor sociale ondernemingen of familiebedrijven, maar ook voor medewerkers en managers in startups of grote ondernemingen. Het is voor hen een uitdaging om...