Steeds meer consumenten willen duurzame producten, terwijl ze tegelijkertijd manieren zoeken om geld te besparen. Ze kijken daardoor niet alleen kritischer naar wat ze kopen, maar ook naar hoe vaak ze kopen. De kwaliteit en levensduur van hun aankopen moeten flink omhoog, stelt trendforecastingbureau WGSN. Dit is een handvol kansen en strategieën om op de buy-it-for-life beweging in te spelen.


1. Bied levenslange garantie
Oké, de term ‘levenslange garantie’ is wat verwarrend. Is dat zolang het product meegaat, zolang je merk bestaat of totdat de koper onder de groene zoden ligt? En hoe ga je om met de belofte als klanten er misbruik van maken?


Design voor langere levensduur
De Amerikaanse outdoorketen LL Bean werd mede dankzij zijn riante garantiemodel groot, maar zette er vorig jaar toch een streep door ‘als gevolg van een kleine maar groeiende groep klanten die onze garantie ver voorbij de oorspronkelijke bedoelingen interpreteren’. Zorg daarom voor duidelijkheid over wat de consument kan verwachten. Le Creuset vermeldt bijvoorbeeld op...