H & M staat voor de grootste uitdaging in zijn bestaan: de fastfashiongigant wil een duurzame onderneming worden. Hoe kan een retailmerk zijn strategie en businessmodel wijzigen terwijl het grootste probleem in zijn eigen ziel zit? Een duik in het herdefiniëren van je missie en purpose – en wat dat betekent voor je geloofwaardigheid.

'Dat mensen van over de hele wereld in staat zijn om zichzelf te uiten via fashion en design, dat zou iets prachtigs moeten zijn. Het probleem is dat het systeem erachter moet veranderen.” Klare taal van Helena Helmersson in een interview met Vogue. Haar benoeming tot ceo van fastfashionketen H&M Group, ruim een jaar geleden, was opvallend en wel om drie redenen. Eén: ze is de eerste vrouwelijke ceo die een fastfashionketen leidt. Twee: ze is de eerste H&M-ceo die geen lid is van de familie Persson. Drie: haar missie is om deze fastfashiongigant een duurzame onderneming te maken.

Een duurzame fastfashionretailer, dat klinkt als een contradictio in terminis. Om met de woorden van onze voormalig hoofdredacteur Hans Verstraaten te spreken: dat is zoiets...