Artikelen geschreven door Hendrik Beerda


Retail Merkenonderzoek: de 100 sterkste retailmerken van Nederland

Verrassend is het niet meer te noemen. Voor het tiende jaar op rij is bol het nummer 1 retailmerk van Nederland. Door de naamswijziging is het echter niet meer het bekendste retailmerk van ons land. Wie deze editie van het Retail Merkenonderzoek naast de eerste editie legt, ziet dat een derde van de retailers uit de omzet top 100 is verdwenen. Ondanks de moordende concurrentie is er hoop voor spelers die al even mee gaan.



Retail Merkenonderzoek: de 100 sterkste retailmerken van Nederland

Bol.com gaat al sinds de start van het Retail Merkenonderzoek in 2015 aan kop als sterkste retailmerk van Nederland. Die andere groeibriljant van eigen bodem – Action – dringt voor het eerst de top drie binnen. Beide kunnen de grootste groei van het klantenbestand verwachten, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2023. Action wint daarnaast de award voor de beste prijskwaliteitsverhouding, die RetailTrends voor het eerst uitreikt.


Retail Merkenonderzoek: de sterkste retailmerken van Nederland

In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsgeoriënteerde retailer het beste toekomstperspectief, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022. De verwachte daling van de koopkracht maakt de Nederlandse consument nog functioneler ingesteld. Mede dankzij zijn scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie ook dit jaar. Groeibriljant Rituals levert juist in op merkkracht.


Retail Merkenonderzoek 2021

Voor het eerst in vijf jaar tijd is de top drie van sterkste merken van ons land veranderd. Bol.com staat nog onbetwist op pole position. Albert Heijn – vier jaar lang de nummer twee – is nu juist de grootste daler in merkwaarde. Kruidvat en HEMA claimen in deze editie van het Retail Merkenonderzoek plaats twee en drie, blijkt uit het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De vraag is hoelang de Nederlandse partijen aan kop blijven. Amazon en AliExpress rukken op.