Een joggingpak van Boss: zestien euro. Slippers, met op de rechter F*ck en op de linker Off: negen euro. Een onderbroek waarin een gespierd model zijn hand laat glijden: drie euro. Talloze speeltjes voor katten: een paar euro. Dit is Wish, een shoppingapp met een groot aanbod voor kleine prijzen – en reusachtige ambities.


Een enorm aanbod – veelal spulletjes uit China – én extreem lage prijzen. Een gouden combinatie, zo blijkt. Wish groeit als kool. Het was vorig jaar wereldwijd de meest gedownloade shoppingapp. Ja, vóór AliExpress en vóór Amazon. Wish, met het hoofdkantoor in San Francisco, is in 2011 opgericht door Peter Szulczewski. Hij is nog steeds ceo. Szulczewski groeide opin Polen en verhuisde op zijn elfde met zijn ouders naar Waterloo in Canada. Hij studeerde wiskunde en informatica en verkaste in 2004 naar Palo Alto, Californië voor een stage van vier maanden bij Google. Hij zou bijna vier jaar voor het bedrijf blijven werken. Szulczewski hielp bij het bouwen van Google Ads die bedrijven in staat stellen op zoektermen te adverteren. Omdat deze advertenties op een normaal...