Een joggingpak van Boss: zestien euro. Slippers, met op de rechter F*ck en op de linker Off: negen euro. Een onderbroek waarin een gespierd model zijn hand laat glijden: drie euro. Talloze speeltjes voor katten: een paar euro. Dit is Wish, een shoppingapp met een groot aanbod voor kleine prijzen – en reusachtige ambities.
Een enorm aanbod – veelal spulletjes uit China – én extreem lage prijzen. Een gouden combinatie, zo blijkt. Wish groeit als kool. Het was vorig jaar wereldwijd de meest gedownloade shoppingapp. Ja, vóór AliExpress en vóór Amazon. Wish, met het hoofdkantoor in San Francisco, is in 2011 opgericht door Peter Szulczewski. Hij is nog steeds ceo. Szulczewski groeide opin Polen en verhuisde op zijn elfde met zijn ouders naar Waterloo in Canada. Hij studeerde wiskunde en informatica en verkaste in 2004 naar Palo Alto, Californië voor een stage van vier maanden bij Google. Hij zou bijna vier jaar voor het bedrijf blijven werken. Szulczewski hielp bij het bouwen van Google Ads die bedrijven in staat stellen op zoektermen te adverteren. Omdat deze advertenties op een normaal...
Een joggingpak van Boss: zestien euro. Slippers, met op de rechter F*ck en op de linker Off: negen euro. Een onderbroek waarin een gespierd model zijn hand laat glijden: drie euro. Talloze speeltjes voor katten: een paar euro. Dit is Wish, een shoppingapp met een groot aanbod voor kleine prijzen – en reusachtige ambities.
Een enorm aanbod – veelal spulletjes uit China – én extreem lage prijzen. Een gouden combinatie, zo blijkt. Wish groeit als kool. Het was vorig jaar wereldwijd de meest gedownloade shoppingapp. Ja, vóór AliExpress en vóór Amazon. Wish, met het hoofdkantoor in San Francisco, is in 2011 opgericht door Peter Szulczewski. Hij is nog steeds ceo. Szulczewski groeide opin Polen en verhuisde op zijn elfde met zijn ouders naar Waterloo in Canada. Hij studeerde wiskunde en informatica en verkaste in 2004 naar Palo Alto, Californië voor een stage van vier maanden bij Google. Hij zou bijna vier jaar voor het bedrijf blijven werken. Szulczewski hielp bij het bouwen van Google Ads die bedrijven in staat stellen op zoektermen te adverteren. Omdat deze advertenties op een normaal zoekresultaat lijken klikken Google-gebruikers er vaak op. Szulczewski verliet Google in 2009 en bracht vervolgens bijna zes maanden achter zijn computer door. Hij schreef codes voor software die iemands interesse kan voorspellen op basis vanzijn browsegedrag en dat kan koppelen aan een product of advertentie.
Samen met zijnstudievriend Danny Zhang richtte hij in 2010 het bedrijfje ContextLogic op. Een jaar later kwam daar Wish uit voort. Wish begon als een app waarmee je een wensenlijstje kon samenstellen. Mensen werden gelokt via Facebookadvertenties en uitgenodigd om door een verzameling producten te bladeren die Wish had samengesteld. Maar Wish verkochtdie producten niet – andere sites deden dat. Zo had het bedrijf in no time tienduizenden gebruikers en stuurde hete mails aan tientallen verkopers die de producten op eBay en Amazon verkochten. Wish beloofde hen in verbinding tebrengen met kopers, maar alleen als ze hun spulletjes tien tot twintig procent goedkoper zouden aanbieden dan elders.
Negatieve reviews
Sindsdien maakt de speler een formidabele opmars door. Vorig jaar was het in 42 landen de meest gebruikte shoppingapp. Wereldwijd zijn er meer dan zeventig miljoen actieve gebruikers. Per dag worden er ruim drie miljoen producten verkocht. De omzet kwam vorig jaar uit op 1,7 miljard euro. Wish rekent vijftien procent commissie. Ook in Nederland is Wish populair. In 2018 stond de app qua bereik op de vijfde plaats, na bol.com, AliExpress, HEMA en Albert Heijn, blijkt uit onderzoek van SIDN. Dat terwijl Wish in 2016 nog geeneens in ons land actief was. Volgens het onderzoek past de snelle opkomst in een trend. Consumenten shoppen steeds vaker over de grens. Vond in 2016 nog bijna de helft van de ondervraagden het belangrijk dat een bedrijf in Nederland zit, vorig jaar gold dat voor nauwelijks een derde. 37 procent zei: als het maar een bekend bedrijf is en negentien procent kon het helemaal niets schelen. Niet dat het alleen maar hosanna is wat Wish betreft. Integendeel. Zo mopperen consumenten over de levertijd die kan oplopen tot enkele weken. En als de spulletjes niet aankomen of klanten ontvangen een verkeerd product, dan krijgen ze Wish niet of heel moeilijk te pakken. Ook op reviewplatform Trustpilot krijgt Wish ervan langs. ‘Zeer slecht’, is het oordeel van 51 procent van de ruim twaalfduizend reviews. Bij de Vlaamse consumentenorganisatie Test Aankoop komt Wish ook niet goed uit de bus. ‘Onze bestelling is er na drie maanden nog steeds niet. Sterker nog: Wish heeft de bestelgegevens gewoon verwijderd!’, aldus een panellid. Eén bestelling van Test Aankoop zelf kwam ook niet aan. Maar Wish stortte wel het geld terug.
Namaakproducten
De consumentenorganisatie stuitte ook op een namaakproduct: een SD-kaart die als twee druppels water op een gelijkwaardig product van het bekende merk SanDisk lijkt. Test Aankoop wijst consumenten erop dat ze strafbaar zijn als ze zo’n namaakproduct kopen, ook al is het niet bewust. Verder waarschuwt het platform voor extra kosten, zoals btw, invoerrechten en douaneformaliteiten. En op het gebied van garantie is het ook behelpen. Wish zegt dat het malafide verkopers van het platform verwijdert. Ook worden producten van verkopers met slechte beoordelingen geschrapt en is er software ontwikkeld die neprecensies kan ontdekken. Hoe dan ook: alle kritiek deert Wish niet. Sterker nog: de jaaromzet kan op termijn uitgroeien tot een biljoen dollar, verwacht Szulczewski. Het platform sloot vorig jaar een investeringsronde af waarmee het zijn waarde verhoogde tot zo’n tien miljard euro. Het geld wordt gebruikt als werkkapitaal en voor marketing. Ook wil het meer verkopers in Europa en Noord-Amerika aansluiten. Voor die uitbreiding is driehonderd miljoen euro beschikbaar. Misschien ook goed om wat geld uit te trekken voor een lesje Nederlands. De nieuwsbrieven, waarvan de auteur van dit artikel er soms wel vier per dag kreeg, bevatten meer dan eens raadselachtige taal. Zo stond in een onderwerpregel: ‘Eén ring om allen te regeren, één ring om hen te vinden.Jouw ‘precious’ ringen en allerlei mooiea ccessoires vind je hier!’ Met de bijschriften bij advertenties lijkt het wel beter te gaan. Kwam het twee jaar geleden nog geregeld voordat een tekst helemaal niets met de foto te maken had, dat euvel lijkt te zijn verholpen.
Amsterdam
Wish mag het Nederlands dan niet echt onder de knie hebben, het zít hier wel. Het heeft een kantoor in Amsterdam (waar ze geen gehoor gaven) en sinds november vorig jaar een opslag- en distributiecentrum. Vanuit Nederland worden 21 landen bediend. Vanuit Estland, het andere Europese land met een dc, achttien. Wat opvalt: Nederlandse klanten krijgen hun aankopen zowel vanuit Tallinn als Amsterdam. Finland, hoewel dichtbij Estland, krijgt de pakjes vanuit Amsterdam. Welkom in de wondere wereld van Wish.