Goedemorgen luisteraars! Welkom bij het programma De VOC-mentaliteit, over Nederlandse retailers en hun ambities in het buitenland. Bij ons in de studio is Arend-Jan van der Vliet, algemeen directeur van beddenketen Beter Liggen. Welkom meneer Van der Vliet.” ”Zeg maar Arend-Jan hoor. Beter Liggen is een lekker informeel bedrijf, daar zijn we al vele jaren trots op. Dat is ook een van de voornaamste redenen van het succes van onze keten. Ik zeg met opzet onze, want we doen het wel sámen hè.” “Juist ja. Je bent hier te gast want Beter Liggen heeft grote plannen. Je wilt maar liefst 285 winkels openen in China. Toch?” “Klopt helemaal. En dat doen we niet zomaar. Wij hebben de beddencultuur in China grondig onderzocht. Wat blijkt: net als in Nederland willen Chinezen genieten van een welverdiende nachtrust. Nou, daar zorgen de bedden van Beter Liggen wel voor.”
“Hoe ging dat onderzoek precies in zijn werk?” “Wij hebben aan honderd Chinezen gevraagd: wilt u lekker slapen ’s nachts? Wat bleek: alle honderd wilden dat wel. Toen zagen wij een kans. En je weet: ondernemen is kansen...
Goedemorgen luisteraars! Welkom bij het programma De VOC-mentaliteit, over Nederlandse retailers en hun ambities in het buitenland. Bij ons in de studio is Arend-Jan van der Vliet, algemeen directeur van beddenketen Beter Liggen. Welkom meneer Van der Vliet.” ”Zeg maar Arend-Jan hoor. Beter Liggen is een lekker informeel bedrijf, daar zijn we al vele jaren trots op. Dat is ook een van de voornaamste redenen van het succes van onze keten. Ik zeg met opzet onze, want we doen het wel sámen hè.” “Juist ja. Je bent hier te gast want Beter Liggen heeft grote plannen. Je wilt maar liefst 285 winkels openen in China. Toch?” “Klopt helemaal. En dat doen we niet zomaar. Wij hebben de beddencultuur in China grondig onderzocht. Wat blijkt: net als in Nederland willen Chinezen genieten van een welverdiende nachtrust. Nou, daar zorgen de bedden van Beter Liggen wel voor.”
“Hoe ging dat onderzoek precies in zijn werk?” “Wij hebben aan honderd Chinezen gevraagd: wilt u lekker slapen ’s nachts? Wat bleek: alle honderd wilden dat wel. Toen zagen wij een kans. En je weet: ondernemen is kansen zien.” “Honderd Chinezen op een bevolking van 1.4 miljard – is dat niet wat weinig?” “Nou, hoe zal ik dat eens vriendelijk zeggen... Weet je – en hou me ten goede hoor, want sommige van mijn beste vrienden zijn Chinezen – maar ze lijken nogal op elkaar, die Chinezen. Terwijl in ons land de bedcultuur in Friesland nogal verschilt van die pakweg in Brabant. Dat heb je in China helemaal niet. Ook daarom zien wij grote kansen en je weet: ondernemen is kansen zien én kansen grijpen.” “Juist ja. Zes jaar geleden kondigde je aan zestig winkels te willen openen in Duitsland. Dat is er volgens mij nooit van gekomen. Toch?” “Klopt. Het bleek dat Duitsers een andere bedcultuur hebben dan wij in Nederland, waar, als gezegd, ook al verschillen zijn. Duitsers zijn doorgaans zwaarder – ik gebruik met opzet niet het woord dikker – en dat vereist materiaalaanpassingen. Dat was financieel gezien geen optie. Maar op termijn zijn we nog steeds van plan om de Duitse markt te veroveren.”
“Drie jaar geleden kondigde je aan de Amerikaanse markt op te willen. Daar is het nog steeds niet van gekomen. Hoe zit dat precies?” “Dat plan bestaat nog steeds. We denken hierbij aan het shop-in-shop - concept en we zijn dan ook volop in g espr ek met een Neiman Marcus, een Nordstrom, een Walmart, een Target, een Macy’s, een Costco. Waar dat toe leidt, dat zullen we de komende jaren wel zien. Maar dat het tot iets zal leiden staat wat mij betreft vast.” “Tegelijkertijd heb je winkels in Roermond, Bergen op Zoom en Goes gesloten. Wat is daarvan de reden?” “Je noemt nu net drie steden waar mensen genoegen nemen met mindere bedden en dus een mindere nachtrust. Beetje dom, maar goed, we leven in een vrij land. Dat is dan ook weer het voordeel van China.” “Heel duidelijk verhaal, waarvoor dank! Wanneer kunnen wij je weer in de stu dio verwachten?” “Dit is eigenlijk nog geheim, maar goed, ik zal ’t toch maar verklappen: wij zijn de Afrikaanse markt aan het verkennen. Daar slaapt men vaak nog op de grond en ik zie dan ook énorme kansen voor onze bedden. Volgende maand weet ik meer.” “Arend-Jan, tot dan!”
Hans Verstraaten was o.a. hoofdredacteur van Nieuwe Revu en Management Team. Hij bedenkt nu bladen en portals voor bedrijven en organisaties en is columnist voor Libelle. Voor RetailTrends belicht hij elke maand retailonderwerpen door de bril van de consument. Reageren? Mail naar hansverstraaten@ retailtrends.nl.