Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.
Ik las dat er inmiddels 250 duurzaamheidskeurmerken bestaan. Toen ik het las dacht ik automatisch: 250, dat zal wel wereldwijd zijn. Maar nee, het gaat over de Nederlandse markt. 250 duurzaamheidskeurmerken, hoe verzin je het! Het is te krankzinnig voor woorden, nou, eigenlijk ook niet, want anders moet ik hier stoppen en dan wordt het een wel erg korte column.
250 duurzaamheidskeurmerken op etiketten van tienduizenden producten: het is een aparte industrietak geworden. Dagelijks gaan duurzaamheidskeurmerkteams aan het werk, richting 300, 500, op den duur duizend duurzaamheidskeurmerken. Het lijkt wel zo’n horrorfilm waarin een vreedzaam stadje overspoeld wordt door 'dingen'.
Brainstorm van het duurzaamheidskeurmerkteam:
'Mensen, we hebben een nieuw potje pindakaas in ons assortiment. Hoe zullen we het eens betitelen, behalve dat er natuurlijk duurzaam op het etiket komt te staan.'
'Iets met...
Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.
Ik las dat er inmiddels 250 duurzaamheidskeurmerken bestaan. Toen ik het las dacht ik automatisch: 250, dat zal wel wereldwijd zijn. Maar nee, het gaat over de Nederlandse markt. 250 duurzaamheidskeurmerken, hoe verzin je het! Het is te krankzinnig voor woorden, nou, eigenlijk ook niet, want anders moet ik hier stoppen en dan wordt het een wel erg korte column.
250 duurzaamheidskeurmerken op etiketten van tienduizenden producten: het is een aparte industrietak geworden. Dagelijks gaan duurzaamheidskeurmerkteams aan het werk, richting 300, 500, op den duur duizend duurzaamheidskeurmerken. Het lijkt wel zo’n horrorfilm waarin een vreedzaam stadje overspoeld wordt door 'dingen'.
Brainstorm van het duurzaamheidskeurmerkteam:
'Mensen, we hebben een nieuw potje pindakaas in ons assortiment. Hoe zullen we het eens betitelen, behalve dat er natuurlijk duurzaam op het etiket komt te staan.'
'Iets met ecobiologisch?'
'Vanzelfsprekend. Maar misschien nog iets erbij?'
'Iets als: Voor een betere toekomst?'
'Yes! Doen we!'
Er zijn nu diverse sites waarop je kunt lezen wat een product aan duurzaamheidskeurmerken voert en of het een beetje klopt. Doorgaans klopt het niet een beetje maar helemaal niet. Daarentegen: aangezien er nog steeds geen heldere definitie van duurzaam bestaat kan elk merk zijn eigen definitie verzinnen. Wat dan ook dag in dag uit gebeurt. Het is te krankzinnig voor woorden, maar dat had ik geloof ik al gezegd.
Op zoek naar een USP voor een nieuw product? Probeer dit eens op het etiket: Wij hebben geen idee of dit product duurzaam is of niet. Het interesseert ons eerlijk gezegd ook geen bal.