Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.
Ik keek zaterdagavond naar Kassa, mijn favoriete tv-programma. Het kan ook dat ik naar Radar keek, ik kan die twee nooit uit elkaar halen, en in dat geval is Radar mijn favoriete tv-programma. Kassa - of Radar - hield een enquête onder consumenten over hun ervaringen met reviews. U weet wel: dat zijn die dingen die uw nering kunnen maken of breken. Uitslag: 46 procent geeft aan regelmatig reviews te lezen en 23 procent meldt dit zelfs altijd te doen. Acht op de tien zegt dat reviews zijn of haar keuze kunnen beïnvloeden. Voor veertien procent zijn ze zelfs doorslaggevend.
Waarna Kassa - of Radar - met wat voorbeelden komt. Meisje van dertien wil een refurbished telefoon kopen bij TelefoonDiscounter. Ze ziet op de site een torenhoge waardering. De volgende dag ontvangt ze een kapotte telefoon. Ze gaat eens op andere sites kijken wat die te melden hebben over TelefoonDiscounter – en schrikt zich te pletter: de ene na...
Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.
Ik keek zaterdagavond naar Kassa, mijn favoriete tv-programma. Het kan ook dat ik naar Radar keek, ik kan die twee nooit uit elkaar halen, en in dat geval is Radar mijn favoriete tv-programma. Kassa - of Radar - hield een enquête onder consumenten over hun ervaringen met reviews. U weet wel: dat zijn die dingen die uw nering kunnen maken of breken. Uitslag: 46 procent geeft aan regelmatig reviews te lezen en 23 procent meldt dit zelfs altijd te doen. Acht op de tien zegt dat reviews zijn of haar keuze kunnen beïnvloeden. Voor veertien procent zijn ze zelfs doorslaggevend.
Waarna Kassa - of Radar - met wat voorbeelden komt. Meisje van dertien wil een refurbished telefoon kopen bij TelefoonDiscounter. Ze ziet op de site een torenhoge waardering. De volgende dag ontvangt ze een kapotte telefoon. Ze gaat eens op andere sites kijken wat die te melden hebben over TelefoonDiscounter – en schrikt zich te pletter: de ene na de andere negatieve review. Op de site van TelefoonDiscounter staan de logo’s van KLM, ING, Jaarbeurs en Van der Valk. Alle vier bedrijven melden niks van doen te hebben met TelefoonDiscounter. Mijn review: ‘Wat reviews betreft – en telefoons – scoort Telefoondiscounter een dikke onvoldoende. Wat integriteit betreft: een dikke nul.’
Ander voorbeeld: webshop Trendx. Op hun website staan maar liefst dertienduizend reviews en 97 procent van die reviews haalt de maximale score van vijf sterren. Maar dat staat haaks op de reviews van Trendx op andere reviewsites. Zo doet het bedrijf het op Trustpilot heeeeeeeel slecht met een score van 1,1 uit duizend reviews. Leuk weetje: na grondig zoeken vind je op de Trendx-site hier en daar een negatieve review en zo’n review krijgt ook vijf sterren. Mijn review: ‘Oplichters.’
Ach ja, reviewsites, het blijft tobben, onderhand al een jaartje of vijftien. Het is net de toestand in het Midden-Oosten: er werd en wordt van alles geprobeerd maar het komt nooit meer goed. Maar er is ook goed nieuws. Ik kwam stom toevallig deze honderd procent onafhankelijke reviewsite tegen: Hans/RetailTrends.
Aantal sterren: *****
Aantal reviews: 18.912
Een selectie:
‘De Lionel Messi onder de columnisten!’
‘Iedere andere columnist kan alleen maar in zijn schaduw staan.’
‘Hij kan ketens maken en breken.’
‘Als ik in een dip zit ga ik altijd snel een Hans-column lezen. Altijd weer: een geweldig humeur!’
‘Ik heb vernomen dat de Financial Times hem wil hebben als columnist. Dat zou een enorm verlies zijn voor RetailTrends.’