Roland Armbruster zit vol optimisme. De Duitse topman van Intertoys weet zeker dat de geplaagde speelgoedketen erbovenop komt. Spelen leuk maken is de kern van de strategie onder de nieuwe eigenaar Green Swan. Minder winkels, een scherper assortiment met een privatelabel en – natuurlijk – beleving zijn het medicijn. “Aanraken is gewenst, niet verboden.”

21 februari dit jaar. Het lijkt erop dat er opnieuw een iconische winkelketen uit het straatbeeld verdwijnt. Intertoys gaat failliet. Maar enkele weken later blijkt de Portugese investeringsmaatschappij Green Swan de reddende engel. Het is de tweede eigenaar in anderhalf jaar tijd voor de speelgoedketen, die daarvoor bijna 25 jaar onder Blokker Holding viel. De formule kan door, maar dan wel met de helft van het aantal winkels. Het nieuwe Intertoys heeft 132 eigen winkels en ruim 75 franchisers. “Ik ben blij dat we er nog zijn”, zegt topman Roland Armbruster op het hoofdkantoor in Amsterdam. “Kijk, Intertoys heeft een naamsbekendheid van bijna honderd procent. Er is bijna geen merk dat dat kan zeggen. Het zou een groot verlies zijn als wij...