Slippers van afgedankte autobanden, een jas van petflessen opgevist uit de Middellandse zee. Het Spaanse Ecoalf pioniert sinds 2009 met fashionitems die volledig van gerecycled vuilnis gemaakt zijn. Complex? Zeker. Maar het moeilijkst is misschien nog wel het veranderen van de klantperceptie, merkt oprichter Javier Goyeneche. “Veel mensen denken bij recycling nog altijd dat je een rugtas maakt uit de oude handdoek van je oma.”
 

De geboorte van zijn zoon Alfredo betekent voor Javier Goyeneche in 2009 het laatste zetje om het roer om te gooien. De eigenaar van Fun & Basics, een mode- en accessoiresmerk met zeventig winkels in Spanje, is al lange tijd onrustig. De economische crisis drukt zwaar op zijn bedrijf en hij raakt steeds meer gefrustreerd over de groeiende afvalberg en de manier waarop we omgaan met onze natuurlijke hulpbronnen. Als hij de kleine Alfredo in zijn armen houdt, dringt zich de vraag op: in wat voor wereld gaat dit kind opgroeien? Hij verkoopt zijn bedrijf en richt Ecoalf op. Dit modemerk – ‘alf’ verwijst naar zijn zoon – moet de eerste generatie van gerecyclede producten...