Van buitensport naar slijterij: Pieter Saman (44) staat na het ceo-schap bij Bever sinds medio 2020 aan het roer van slijterijketen Gall & Gall. Halflege kantoren en een klandizie-boost tijdens de lockdowns: corona brengt ook reuring in de drankenhandel. In de RetailTrends-podcast doet Saman een boekje open over zijn retailreis. Het gesprek in vijf quotes:
Shit, had ik dat boek maar eerder gelezen
Saman komt uit een artsenfamilie, maar heeft – nota bene op aanraden van zijn vader – de doktersjas laten hangen. Met weinig meer dan ‘iets met bedrijven’ als toekomstdroom kwam hij in 2005 terecht binnen de consulting. Toch bleef het avontuur lonken en maakte Saman de overstap naar ondernemerschap. Als medeoprichter en ceo van locatieapp Whatser ontvouwde zich een uiterst interessante tijd.
Na vier jaar viel het doek. Wat had anders gemoeten? “Het businessmodel had nogal wat gaten. Er komt een moment waarop je meer geld en/of tijd nodig hebt. Toen hebben we het niet gered. […] Later heb ik een boek gelezen: Good To Great van Jim Collins. Toen dacht ik: shit, had ik dit boek maar...
Van buitensport naar slijterij: Pieter Saman (44) staat na het ceo-schap bij Bever sinds medio 2020 aan het roer van slijterijketen Gall & Gall. Halflege kantoren en een klandizie-boost tijdens de lockdowns: corona brengt ook reuring in de drankenhandel. In de RetailTrends-podcast doet Saman een boekje open over zijn retailreis. Het gesprek in vijf quotes:
Shit, had ik dat boek maar eerder gelezen
Saman komt uit een artsenfamilie, maar heeft – nota bene op aanraden van zijn vader – de doktersjas laten hangen. Met weinig meer dan ‘iets met bedrijven’ als toekomstdroom kwam hij in 2005 terecht binnen de consulting. Toch bleef het avontuur lonken en maakte Saman de overstap naar ondernemerschap. Als medeoprichter en ceo van locatieapp Whatser ontvouwde zich een uiterst interessante tijd.
Na vier jaar viel het doek. Wat had anders gemoeten? “Het businessmodel had nogal wat gaten. Er komt een moment waarop je meer geld en/of tijd nodig hebt. Toen hebben we het niet gered. […] Later heb ik een boek gelezen: Good To Great van Jim Collins. Toen dacht ik: shit, had ik dit boek maar eerder gelezen. Er stond zoveel in wat we beter hadden kunnen doen. Al heb ik geen idee of we het dan wél hadden gered.”
De afritsbroek kreeg ik niet over mijn hart
Bever kwam op zijn pad: een traditionele winkel die moest worden afgestoft. “Dat kamperen en de bergen in trekken was minder mijn ding. Ik was letterlijk één van de eersten die niét in afritsbroek naar kantoor kwam. In andere woorden: ik moest aan Bever wennen, maar Bever ook aan mij.” Saman voegt er lachend aan toe: “Die afritsbroek heb ik nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.” Toch was er potentie. Saman behandelde het merk als een start-up en er kwamen vruchtbare campagnes als ‘Buiten begint met Bever’ en ‘Niemand is een binnenmens’. “Het hoorde bij de tijdsgeest, het raakte mensen.”
Ik hoef niet per se op de voorgrond te staan
In de periode voor kerst besloot Saman dat hij na acht jaar heeft bereikt wat hij wilde bij Bever. Tijd voor een nieuwe stap. Professioneel gezien neemt Saman weer een schatkist aan informatie mee met zijn vertrek, maar ook persoonlijk heeft hij het een en ander meegenomen. “Mij is persoonlijk geleerd dat ik niet per se op de voorgrond hoef te staan – de achtergrond is ook goed. Zo werkt dat bij mij. Maar ik heb geleerd dat die zichtbaarheid juist belangrijk is. En ja, zichtbaarheid is één ding, maar jezélf daadwerkelijk laten zien... Mensen willen het verhaal van het bedrijf weten, maar willen ook weten wie jij bent en wat je motivatie is. Daar moest ik best aan wennen en drempels in nemen.”
We zijn nu bijna 140 jaar verder, maar de boodschap blijft net zo van belang
“Niet zoveel mensen weten dit, maar de eerste slijterij opende in 1884 in Amsterdam. Het bedrijf werd opgericht door Maria Gall, weduwe en moeder van twee zoons. Toen zij overleed, namen haar zonen het over en werd het Gall & Gall”, vertelt Saman over het schip waar hij inmiddels van aan het roer staat. “Maria Gall zei altijd: geen order te groot, geen order te klein, geen order te ver. We zijn nu bijna 140 jaar verder, maar de boodschap blijft net zo van belang.”
Een schap met veel flessen zorgt voor stress
In 2020 de ceo worden van een groot, oer-Hollands bedrijf: ga er maar aan staan. Saman kreeg te maken met halflege kantoren terwijl gedurende de lockdowns de ‘thuisconsumptie’ van Nederlanders door het dak ging. Wat kochten die grote schare klanten met name? “Wijn is een grote categorie, maar bij de sterkedranken zie je ook van alles gebeuren. Zo zie je dat bepaalde whiskymerken het heel goed doen. Dat verandert heel snel; trends waaien snel over. Het is aan ons om die in de gaten te houden.”
Het assortiment moet dus snel worden aangepast, hoewel de winkels een beperkte omvang hebben. “Online kan je meer toevoegen: daar kan je in principe eindeloos uitbreiden. Heel toegankelijk dus. Die keuze gaan we ontsluiten in winkels. Niet zonder reden: een klant ervaart veel stress zodra hij voor een schap staat met veel flessen. Dat wil je terugbrengen tot een overzichtelijke ervaring.”
Nieuwsgierig geworden? Luister de volledige podcast via Spotify.