RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: mixed-use strategist Tony Wijntuin over de doorbraak van blurring.


Blurring: jarenlang was het een punt van hevige discussie, maar daarna werd het stil. Totdat het stimuleren van mengformules in winkelgebieden opdook in het regeerakkoord. Volgens een onderzoek dat deze week verscheen, staan ook consumenten steeds meer open voor mengvormen. Is de doorbraak dan toch nabij?


Oude wetgeving houdt een doorbraak van blurring al jaren tegen, maar dit jaar dook het begrip ineens op in het regeerakkoord. Mengformules moeten gestimuleerd worden, vindt het nieuwe kabinet. Hoe bijzonder is dat?

“Dat vond ik wel verrassend. Blijkbaar heeft men met elkaar nu wel door dat er van alles aan de hand is in retailland, en dat dit een knop is waaraan je kunt draaien om binnensteden extra aantrekkelijk te maken. Wetgeving loopt altijd achter op dit soort ontwikkelingen. En Koninklijke Horeca Nederland heeft er jarenlang hard tegen gevochten. Dat snap ik vanuit hun perspectief wel, maar je moet niet rigide vasthouden aan...