Geen beter moment voor een interview met Beter Bed-ceo John Kruijssen dan op deze Internationale Dag van de Slaap. Des te meer reden omdat de retailer onlangs zijn jaarcijfers publiceerde en volop bezig is zijn winkelbestand en online aanwezigheid te vernieuwen. “Voorheen werden geen keuzes gemaakt, dat doen we nu wel.”


Beter Bed lijkt de jaren van krimp en rode cijfers definitief achter zich te hebben gelaten. Na het laatste verliesjaar 2019 (4,2 miljoen in het rood) betekende 2020 de ommekeer met een winst van 7,9 miljoen euro. Vorig jaar ging Beter Bed daar nog eens ruim overheen met een nettowinst van 13,9 miljoen euro. De omzet nam ook iets toe, van 207,5 naar 214,2 miljoen euro.


Het Beter Bed-huis is in 2018 en 2019 stevig ‘schoongemaakt en gereduceerd in omvang’, analyseert Kruijssen de omslag. “Daardoor konden we in 2021 beginnen om de overgebleven business te runnen zoals we dat bedacht hadden.” De groei was vorig jaar wellicht iets lager dan in 2020, maar dat heeft ook te maken met de maandenlange lockdown. “Als je pre-covid vergelijkt met vorig jaar, zie je over de jaren...