Tijdens NRF Retail’s Big Show in New York komen jaarlijks de groten der aarde op retailgebied bij elkaar. RetailTrends was erbij op uitnodiging van SAP en ontdekte wat de toppers in de boardroom van Walmart, Best Buy, Target, Lowe’s, Nordstrom en Ralph Lauren bezighoudt. In drie delen belichten we de kansen en uitdagingen waar zij mee te maken hebben. Vandaag deel 3: logistieke problemen en nieuwe technologie, zoals het metaverse.
Uitdaging: update de logistieke infrastructuur
Een van de grotere uitdagingen voor retailers als gevolg van de pandemie zit aan de achterkant. Want veel winkels mochten dan na verloop van tijd weer open, het vullen van de schappen blijft een moeilijkheid. Een combinatie van personeelsuitval door corona en problemen met de aanvoer van zeecontainers zorgt voor een enorme druk op de supplychain.
Ralph Lauren heeft vier jaar terug al met vooruitziende blik beslissingen genomen op logistiek vlak, die nu goed uitpakken. “Voorheen waren we voor onze supplychain heel erg afhankelijk van één of twee landen”, blikt ceo Patrice Louvet...
Tijdens NRF Retail’s Big Show in New York komen jaarlijks de groten der aarde op retailgebied bij elkaar. RetailTrends was erbij op uitnodiging van SAP en ontdekte wat de toppers in de boardroom van Walmart, Best Buy, Target, Lowe’s, Nordstrom en Ralph Lauren bezighoudt. In drie delen belichten we de kansen en uitdagingen waar zij mee te maken hebben. Vandaag deel 3: logistieke problemen en nieuwe technologie, zoals het metaverse.
Uitdaging: update de logistieke infrastructuur
Een van de grotere uitdagingen voor retailers als gevolg van de pandemie zit aan de achterkant. Want veel winkels mochten dan na verloop van tijd weer open, het vullen van de schappen blijft een moeilijkheid. Een combinatie van personeelsuitval door corona en problemen met de aanvoer van zeecontainers zorgt voor een enorme druk op de supplychain.
Ralph Lauren heeft vier jaar terug al met vooruitziende blik beslissingen genomen op logistiek vlak, die nu goed uitpakken. “Voorheen waren we voor onze supplychain heel erg afhankelijk van één of twee landen”, blikt ceo Patrice Louvet terug. “Nu zijn we logistiek aanwezig in veel markten wereldwijd. In Azië, maar ook in Latijns-Amerika en Europa.” Door dual sourcing – meerdere leveranciers op verschillende plekken voor hetzelfde product – heeft Ralph Lauren veel problemen kunnen opvangen. “Tijdens de pandemie konden we de productie heel snel verplaatsen van land A naar land B.”
Elkaar steunen in crisistijd
Een tweede element dat volgens Louvet erg geholpen heeft, is het type relatie dat het merk met zijn leveranciers aangaat. Geen eenjarige overeenkomsten met een hele batterij producenten, maar liever meerjarige partnerships met een handvol leveranciers verspreid over de wereld. “We beschouwen het niet als sec leverancier-klantrelaties, maar echt als partnerships met een gemeenschappelijke agenda”, zegt Louvet. “Daardoor kun je in crisistijd rekenen op elkaars steun en hulp. Dat helpt ons om te gaan met disruptie.”
Target ziet in de supplychain vooral kansen in meer transparantie. “De infrastructuur van de logistiek moet gemoderniseerd worden”, meent ceo Brian Cornell. “Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag, dat is een meerjarige investering.” Door meer data en statistieken met elkaar te delen, werken retailers en transporteurs volgens hem efficiënter samen. “Dan kunnen we sneller containers van de ene naar de andere plek verplaatsen.” Ook het uitladen van containers buiten piekuren noemt hij belangrijk, iets wat Target al een tijdje doet. “Je moet werken volgens een 24-uurs cyclus. Dat maakt je flexibeler.”
Walmart-ceo John Furner denkt niet dat de supplychainproblemen snel voorbij zijn. “Die druk zal nog wel een tijdje aanhouden en daar moeten we mee dealen. De hele industrie moet zoeken naar manieren om te innoveren, kosten te verlagen en zo de klant meer waarde te bieden.”
Kans: verken nieuwe technologie als het metaverse
Innovatie is een van de hoofdingrediënten voor een succesvolle toekomst. Dat vindt in ieder geval Ralph Lauren-ceo Louvet. Een voorbeeld daarvan zijn de voorzichtige eerste stappen die Ralph Lauren zet in het metaverse. Louvet zegt te geloven in de kansen die dit virtuele, parallelle universum te bieden heeft. “Al zou ik liegen als ik zou zeggen dat ik precies weet waar dit gaat eindigen.” Toch ziet hij reden genoeg om ermee aan de slag te gaan. “Een van onze doelen is een nieuwe generatie consumenten voor ons winnen, en die zit daar. Dus we moeten wel.”
'Disruptie wordt de nieuwe natuur in retail'
Daarnaast is er volgens hem, hoe gek het ook klinkt, een duidelijke parallel tussen de visie van oprichter Ralph Lauren en het metaverse. “Wij zijn geen modebedrijf, we zitten in de dromenbusiness. Zo’n droom kun je projecteren in Colorado of in Montauk (verwijzend naar twee imposante woonhuizen van Ralph Lauren, red.). Het metaverse kan gewoon een volgende wereld zijn om dromen tot leven te laten komen.”
Nieuwe omzetbron
Wat het merk precies te zoeken heeft in het metaverse weet Louvet nog niet. “We moeten experimenteren. Er is geen recept om het goed te doen.” Momenteel kunnen gebruikers van het metaverseplatform Zepeto hun avatar al kleden in Ralph Lauren-kleding. Binnen de eerste paar weken wist het merk al honderdduizend items te verkopen. “Het metaverse is allereerst een nieuwe manier om met onze klanten in contact te zijn, maar ook een nieuwe omzetbron. Hoe groot in potentie, dat weet ik niet.”
Ralph Lauren breekt zich het hoofd over verdere stappen in de virtuele wereld. “We overwegen of we vastgoed moeten kopen in virtuele werelden als Decentraland of Roblox”, noemt hij als voorbeeld. “En wat is de rol van NFT’s in ons bedrijf? Daar doen we nu nog niets mee, maar we praten er wel over. De jongere generatie voelt zich comfortabel in die wereld en wij willen er over vijftig jaar nog steeds zijn.”
Technologie is nooit statisch, voegt Best Buy-ceo Corie Barry daaraan toe. Innovaties zijn er continu. “Disruptie wordt de nieuwe natuur in retail.” De snelste innovaties ziet zij aan de consumentenkant: afrekenen via een app, QR-codes, virtuele winkels. Maar op langere termijn is datascience volgens haar wat echt het verschil gaat maken. “Dat zal in eerste instantie zorgen voor het optimaliseren van processen en ervaringen: van het op elk moment inzetten van de juiste hoeveelheid personeel, tot het op orde hebben van de voorraad en de logistiek.”
Een tweede doel van datascience is volgens de Best Buy-topvrouw personalisatie voor de consument. “Als ik als klant binnenkom, hoeveel weet de winkelmedewerker dan van mij? Het idee dat je gekend wordt, ongeacht het kanaal dat je gebruikt, optimaliseert de persoonlijke ervaringen. Het voelt gemakkelijk, naadloos en dat maakt klanten loyaal.”
Eerder in deze serie:
Deel 1
Deel 2