Qua merkkracht zijn er, zeker in Nederland, weinig namen die zich kunnen meten met Heineken. Maar de afgelopen jaren is het biermerk wel een beetje een grijze muis geworden, vindt marketingdirecteur Els Dijkhuizen. Hoe wil zij dat omdraaien?
 

Heineken is een merk dat iedereen kent en waarover iedereen een mening heeft. Met welke missie begin je aan een klus als marketingdirecteur van zo’n merk?

“Heineken is het grootste en bekendste merk van Nederland. En, zo blijkt uit de merkkrachtscore die we extern laten meten: ook het sterkste. Tegelijkertijd was het merk de afgelopen jaren niet meer zo uitgesproken. Ik probeer merken graag te definiëren als mens. Heineken was een beetje die leuke figuur die overal aanwezig was, maar met wie je niet per definitie een praatje wilde maken. Een aanwezige grijze muis.”


Hoe komt dat?

De afgelopen jaren heeft Heineken misschien iets te veel op safe gespeeld in Nederland. Alles precies zoals het hoort, netjes, maar wat mij betreft iets te braaf. Daarom proberen we het merk nu weer meer...