Zalando begon ooit als schoenenwebshop, groeide uit tot een breed fashionplatform en mengt zich de laatste jaren ook steeds meer in het beautysegment. De samenwerking met Rituals in Nederland is daarin een volgende stap. RetailTrends sprak met Megan Maley, sinds iets meer dan een jaar general manager van Zalando in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, over deze samenwerking en de verdere strategie van Zalando in Nederland.
De doelstelling van Zalando is al een aantal jaren hetzelfde: het startpunt voor mode worden in Europa. Sinds enige tijd is dat subtiel uitgebreid tot ‘mode en beauty’. Het betekent voor het platform dat het de plek wil worden waar consumenten, merken en retailers samenkomen voor alles wat ze in deze categorieën zoeken. Exact een jaar geleden ging Zalando de samenwerking met beautyreus Sephora aan. En nu volgt de uitbreiding van de samenwerking met Rituals naar de Nederlandse markt.
Een uitbreiding dus, want Zalando en Rituals zijn allang geen onbekenden van elkaar. “We werken al een paar jaar met elkaar samen in zes markten, waaronder België en...
Zalando begon ooit als schoenenwebshop, groeide uit tot een breed fashionplatform en mengt zich de laatste jaren ook steeds meer in het beautysegment. De samenwerking met Rituals in Nederland is daarin een volgende stap. RetailTrends sprak met Megan Maley, sinds iets meer dan een jaar general manager van Zalando in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, over deze samenwerking en de verdere strategie van Zalando in Nederland.
De doelstelling van Zalando is al een aantal jaren hetzelfde: het startpunt voor mode worden in Europa. Sinds enige tijd is dat subtiel uitgebreid tot ‘mode en beauty’. Het betekent voor het platform dat het de plek wil worden waar consumenten, merken en retailers samenkomen voor alles wat ze in deze categorieën zoeken. Exact een jaar geleden ging Zalando de samenwerking met beautyreus Sephora aan. En nu volgt de uitbreiding van de samenwerking met Rituals naar de Nederlandse markt.
Een uitbreiding dus, want Zalando en Rituals zijn allang geen onbekenden van elkaar. “We werken al een paar jaar met elkaar samen in zes markten, waaronder België en Duitsland”, zegt Maley. Wat haar betreft had de samenwerking ook in Nederland, Rituals’ thuisland, ook eerder van de grond mogen komen. Zalando koos in 2018 voor Duitsland als eerste markt om zijn beautysegment op poten te zetten en werkte daar ook als eerste met Rituals samen. Bovendien zette het bedrijf van Raymond Cloosterman Zalando in eerste instantie juist in om andere markten te verkennen.
Maley is blij dat nu ook Nederlandse consumenten naar Zalando kunnen voor Rituals-producten. Ze heeft er hoge verwachtingen van. “Rituals is een geliefd en succesvol Nederlands merk. Bovendien zien we dat de samenwerking in België erg goed loopt.” Het assortiment bestaat uit ruim tweehonderd producten. Daaronder een flink aantal bestsellers, maar ook de nieuwe mannencollectie Rituals Hommes.
Local heroes
Rituals is zeker niet de laatste partner in de beautybranche, verwacht Maley. Wel denkt ze dat het type bedrijven waarmee nieuwe samenwerkingen worden gezocht verandert. “We hebben nu 5800 merken in fashion en beauty. Zeker binnen bekende, internationale merken hebben we een breed aanbod. Voor ons ligt er nog een hele grote kans om juist meer de local heroes op te zoeken.”
Aan verticale uitbreiding in productcategorieën denkt Maley nog niet. Volgens haar is er nog voldoende onontgonnen gebied binnen mode. Fashion kun je eigenlijk niet als één categorie zien, stelt ze. Zo focust Zalando zich de laatste jaren nadrukkelijk op designermerken. Nog recenter is de aandacht voor streetwear, iets waar het platform vooral het afgelopen jaar veel in investeerde. “Onze klanten houden erg van sport- en streetwearmerken, daar ligt een enorme kans voor ons”, aldus de general manager. “En ik ben er zelf erg blij mee, want het is de wereld waar ik vandaan kom.” Voordat Maley vorig jaar bij Zalando instapte, was ze zestien jaar in dienst bij Nike.
Het startpunt voor mode worden betekent niet alleen producten verkopen, maar ook dat Zalando op het gebied van inspiratie boven de rest wil uitsteken. In dat kader moeten we de recente, tamelijk verrassende overname van mediamerk Highsnobiety plaatsen. Maley kent het Duitse contentplatform, dat zich focust op onder meer streetwear, designmode en nieuwe luxe, maar al te goed. “Culture meets content meets commerce”, vat ze het platform kernachtig samen. “Al die elementen brengen ze bij elkaar. Samenwerken met zo’n sterke contentcreator helpt ons om nog inspirationeler te zijn, zeker binnen streetwear en luxe. We kunnen onze storytelling verbeteren en relevanter worden voor jongere, fashionforward klanten.”
Megan Maley, general manager Zalando Benelux, UK en Ierland
Kostenbesparingen
Ondanks alle nieuwe initiatieven en partnerships ontkomt Zalando niet aan de dagelijkse realiteit in de markt, die minder zonnig is. Onlangs moest het bedrijf zijn prognoses voor het huidige boekjaar naar beneden bijstellen. Omzet en winst zullen lager uitvallen dan eerder gedacht, door de hoge inflatie en impact daarvan op het koopgedrag. Voor een onlineplatform als Zalando komt daar nog bovenop dat consumenten hun geld inmiddels weer kunnen uitgeven aan zaken als toerisme, horeca en in de winkelstraat. Dat was begin vorig jaar, toen Nederland nog in lockdown zat, wel anders.
Met name de eerste helft van het jaar is ‘zeker uitdagend’, zegt Maley. Maar ze verwacht verbetering in de laatste twee kwartalen. Dat komt deels door een reeks kostenbesparingen waar Zalando aan werkt. “Dat wordt een belangrijke focus in de tweede helft van het jaar.” Zo snijdt het fashionplatform in de marketingkosten.
Ook besparingen in de logistiek zijn onderdeel van de plannen. Een opvallende stap daarbij is dat Zalando recent een minimumbestelbedrag invoerde om nog in aanmerking te komen voor gratis verzending. Altijd alles gratis verzenden was overigens al een tijdje niet meer aan de orde: geleidelijk aan voerde Zalando in de afgelopen jaren al in enkele landen een minimum bestelbedrag voor gratis verzending in. Nu volgt een hele grote stap met de invoering van de minimale orderwaarde in vijftien landen, waaronder de Benelux. Voor Nederland geldt dat als je voor minder dan 19,90 euro bestelt, je 2,95 aan verzendkosten betaalt.
Verzendkosten hebben weinig impact
Maley wijst erop dat verzendkosten inmiddels al de standaard zijn binnen de branche. “De meeste concurrenten doen dit al.” Toch lijkt het voor Zalando, dat zijn gunstige verzendvoorwaarden lange tijd als USP had, een spannende stap. Maar volgens Maley valt dat wel mee. “We hebben een analyse gedaan en dit heeft impact op veel minder klanten dan we oorspronkelijk dachten. De gevolgen zijn eigenlijk minimaal. Bovendien zijn klanten verzendkosten inmiddels gewend, ze verwachten niet anders meer.”
Volgens Maley staan voor Zalando in Nederland de komende maanden twee zaken centraal. De eerste is het verder inzetten op de lokale merkstrategie. Op korte termijn zullen naast Rituals meer lokaal relevante merksamenwerkingen bekendgemaakt worden. Daarnaast heeft het vergroten van het gemak voor consumenten veel prioriteit. Het nieuwe distributiecentrum in Bleiswijk moet daarbij helpen, onder meer door snellere bezorging. “De Benelux is een erg sterke markt op het vlak van convenience. Wij moeten daar at the top of our game zijn.”
Studiereis Berlijn - 13 en 14 oktober 2022
RetailTrends neemt je onder meer mee naar het hoofdkantoor van Zalando voor presentaties vanuit het management. Onder meer Megan Maley, ceo Zalando Benelux & UK, deelt haar visie op retail.
Meer informatie over deze trip vind je hier: https://retailtrends.nl/events/event/36/next-gen-retail-in-berlijn