Van een klein bedrijfje uit Amsterdam tot een speler van omvang: Bites We Love groeit harder dan is bij te benen. Je vindt de ‘feel good snacks’ in tal van (online) supermarkten, en nieuwe landen (Duitsland en Engeland) staan al op het programma. Tijd om de balans op de maken met founder Marleen Basart.

 

Bites We Love is jouw geesteskind. Hoe kwam je op het idee?
“Mijn werkende leven startte ik in retail, bij Albert Heijn. Daar groeide ik van trainee uit tot categoriemanager over het tussendoortjesschap. Ik zag hier dat het hele schap gevuld was met de Verkades van de wereld: ongeveer alle tussendoortjes in Nederland waren destijds op basis van koek. Gigantisch veel suiker en weinig voedingswaarde.

 

Dat vond ik zo gek. In het buitenland zie je veel meer snacks op basis van noten en peulvruchten, in de vorm van gezondere notenrepen bijvoorbeeld. Dat terwijl we in Nederland veel tussendoor eten: van drie hoofdmaaltijden zijn we geswitcht naar zeven á acht kleinere maaltijden. Dat betekent zo’n vier snacks per dag. Waarom moeten die zo ongezond zijn?

 

Als je die die snackmomenten gezonder maakt, kan je mensen helpen gezonder te eten. Dat idee ben ik 2014 gaan uitwerken tot Bites...